Karel Helman: Ruku poníženým - liberální utopie reloaded

28.07.2016 12:53 | Zprávy

Globální kapitalismus strhl ploty mezi civilizačními dvorky. Žijeme spolu ne už jen vedle sebe. Tolerance nestačí. Je třeba uznání a dobrá vůle na všech stranách. Příkop předsudků a křivd z dob, kdy si jedni podmaňovali druhé, je však hluboký.

Karel Helman: Ruku poníženým - liberální utopie reloaded
Foto: Archiv
Popisek: Modlící se muslimové v mešitě

Boj o uznání je motorem dějin, soudil Hegel. Zdálo se, že překonáním rozporu „pána a raba“, vyhlášením práv a suverenity lidu, kdy sebevědomý občan uznává důstojnost jiného suverénního občana, se historie naplní. Vlak dojel z teokracie do lidovlády a přes totalitní vykolejení se na konečné navždy zastavil, věřil hegelovec Fukuyama. „Věčná lidská touha po uznání“, o níž psal v knižní eseji Konec dějin a poslední člověk, ale není ukojena jednou provždy. Do hry vstupují emoce, imaginace a informační gramotnost, náboženství vyhozené oknem rozumu se vrací dveřmi morálky.

Srdeční záležitost

Touha po respektu a prestiži (thymoeides) naplňovala demokratickou formu již v antice. Platónský thymos – vznětlivá část duše prostředkující mezi myšlením a žádostivostí – sídlí v srdci. Každý člověk chce být potvrzen jako rovný mezi rovnými a jedinečný mezi jinými. Thymická potřeba účasti, uplatnění, pochvaly a úcty není starověké haraburdí, přešla do žargonu nás, „kulturních křesťanů“ – i poslední z posledních má svou hrdost.

Neuspokojená potřeba sebeúcty a solidarity vzbuzuje „související emoce hněvu [a] hanby“, připomněl Fukuyama. Hněvivě nebo stydlivě reagujeme na manipulaci a příkoří, zatímco uznání vlastní důstojnosti posiluje sebedůvěru. Emoce vracejí do politiky vůlí nezvládnuté „kmenové“ sentimenty, případně občanskou angažovanost a neposlušnost. Touha po rovném uznání (isothymie) se ale občas zvrhává v nadřazenost (megalothymii) nad jinými jednotlivci, skupinami či národy. Slabý hledá slabšího, silného ovládá silnější. Thymická sociální energie boří politické a mediální hráze a hněv přetéká do kolektivní zášti sycené stereotypy a ignorancí.

Sebepotvrzení nenávistí k druhým je historickou konstantou, domníval se Huntington. Západní nadřazenost, islámská netolerance a čínské sebeprosazování tvoří výbušnou směs. Pokus „ukončit dějiny“ šířením multikulturalismu a lidských práv a „zakázat“ tak konflikty, které boj o uznání provázejí, se obrací proti nám. Ohledy a politická korektnost prý odhalují naše slabiny thymicky ctižádostivějšímu islámu. Zatímco Houellebecqovo podobenství Západu směňujícího svobodu za bohabojnost pobaví, Huntingtonova bezvýchodná ideologie kulturní války volá po důkladné kritice.

Euroatlantická post-křesťanská nabídka není tmelem Západu a Východu jako kdysi například helénská kultura. „Vítězná“ neoliberální agenda se neujala v labilních, převážně muslimských zemích. Touha po občanské a sociální emancipaci nenašla ventil, jímž se upouští nahromaděná vznětlivost, a sublimovala do zákeřného islamismu a ničení „nepřítele“ z teroristické zálohy. Západ zatím nemá protilék zneuznání osob, menšin, náboženství či kultur. Není jasné, zda se uzavřeme, naježíme a dozbrojíme, nebo více otevřeme. Zřejmé však je, že světové poručnictví se neosvědčilo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Karla Maříková byl položen dotaz

Uprchlíci z Ukrajiny

Tvrdíte, že uprchlíkům nedáte ani korunu. Jak si to ale představujete v praxi? Protože co když sem přijdou, nic nebudou mít a stát jim aspoň ze začátku nepomůže? Nehrozí pak, že se budou dopouštět třeba trestné činnosti nebo že budou na spát ulicích, což by byl také problém apod? Jak chcete řešit, a...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Děti, nebo stabilní rodiny?

12:16 Petr Hampl: Děti, nebo stabilní rodiny?

Glosa Petra Hampla.