Karel Hvížďala: O mé babičce

10.11.2013 18:20 | Zprávy

Lidé se mě někdy ptají: Proč píšeš tak často o své babičce. Jedna z možných odpovědí zní, protože zemřela třikrát: Poprvé někdy mezi lety 1492 až 1495 ve Španělsku, podruhé po roce 1942, když unikla deportaci a potřetí v roce 1970 v Praze, a na to se nedá jen tak snadno zapomenout.

Karel Hvížďala: O mé babičce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Spisovatel a publicista Karel Hvížďala

A hlavně ona na to nezapomněla. Naučila mě, že je moc těžké lhát, když člověk nezná pravdu a občas mi připomenula, že ví až moc dobře, co bude, ale co bylo, že nedokáže pochopit. Její skepse ve vztahu k minulosti pramenila hlavně z toho, že byla přesvědená o tom, že nesmysl hovoří silnějším jazykem než smysl. Zažila to na vlastní kůži. Úspěch protimluvu, s kterými šamani umě zacházejí, pramení z toho, že smysluplná výpověď je samozřejmá a tudíž nudná. Proto asi není náhoda, že na ni vzpomínám tak čato zrovna na podzim roku 2013. Nechme ale čerty spát: ať se drbají za ušima sami. My o nich víme jedno: umějí vyměnit šaty, ale ne zlobný mozek. To vím taky od babičky.  

Šamani jsou nebezpeční hlavně v době, kdy bychom měli mít nejvíc práce a kdy dějiny se začnou potloukat po ulici jako idioti a šamanům se to hodí. Vezměme si třeba Svatého Václava, patrona Země čeké, o jehož legendu se opírá identita českého středověkého státu a naše příslušnost k západní, křesťanské Evropě. Začne-li šaman na ulici na Václavovu mystiku útočit, jako na symbol servility a kolaboranství, útočí tím na mýtickou podstatu naší identity a hlásí se k jeho energickému mladšímu bratrovi Boleslavovi. Ten však Václava zavraždil a pak prý porazil Durynky i Sasy. Problé je v tom, že my nevíme, jak to bylo ve skutečnosti: je to jen legenda. Ale my dobře víme, že na tomto mýtu, na té legendě stojí naše existence. Proto je těžký hřích ho bourat: mýtus je vždy v principu pravdivý a má se brát vážně i ironicky. Lež se v tomto případě, kdy neznáme pravdu, stává nesnesitelně lehkou.  

Babička mě rovněž naučila, že podstata netkví nikdy v tom, o čem se hovoří, ale že důležitý je modus, tedy nejčastější styl, s kterým se přibližujeme k myšlení toho druhého. Když modus šamanův signalizuje nezájem o druhé, jsme vždy v ohrožení. A to zvlášť za situace, kdy se stále hovoří o konsolidaci, tedy o nějakém urovnání, ale národ jsme doposud nekonsolidovali, ale naopak se štěpí.  

Prý už kdysi císařovně Marii Terezii ve Vídni jakýsi rádce řekl: Veličenstvo, staleté dějiny opravňují k nedůvěře, ale vaše mysl se nesmí zachvět. Požadavky zemské zakládají se na pradávných zákonech, na které se věčně věkův skládaly přísahy, leč nikdy nebyly dodrženy. Ale víra v ně, tedy mýtus o nich, vytvořil to, čemu říkáme dějiny. To samozřejmě mám také od babičky. Od ní mám svou osobu i svůj osud. Její dcera mě jen porodila. Je to dáno asi tím, že člověk hodně závisí na otázkách, které se naučí klást v epochách, které jsou nemorální.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Hvížďala

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Takhle se dnes v naší zemi vládne

11:34 Ivo Strejček: Takhle se dnes v naší zemi vládne

Denní glosa Ivo Strejčka