A každé intenzivní bombardování aglomerací, ve kterých žijí lidé, mívá za následek mrtvé ženy a děti. Na tom nic nezmění ani demagogie některých rádobyodborníků, přesvědčujících nás o tom, že „chytré“ bomby v syrských aglomeracích zasahují s „chirurgickou přesností“ jen teroristy a jiné zlotřilce. Tak jako se různí „odborníci“ na terorismus v novinách a časopisech fundovaně rozepisují o Arabech a Kurdech, bojujících v Sýrii. A přitom ani v jednom z jejich článků nenajdeme zmínku o podstatné roli teroristů z řad Turkmenů, natož pak Ujgurů, provázaných nejen se sousedním Tureckem, ale i s Východním Turkestánem, od syrských a iráckých bojišť značně vzdáleným.
Pokud se hovoří o Východním Turkestánu (Ujgursku), rozumí se tím Ujgurská autonomní oblast Sin-ťiang, ležící v severozápadní Číně. Jde o největší provincii Čínské lidové republiky, která kdysi bývala součástí historického Turkestánu ve střední Asii. Východní Turkestán je obydlen ujgurskou menšinou, což je panturkické etnikum, které po staletí vyznává sunnitský islám. Situace v oblasti Sin-ťiangu je napjatá od roku 2009, kdy si útoky Ujgurů v regionální metropoli Urumči vyžádaly téměř 200 obětí. Čínská vláda zostřila svůj boj proti ujgurským povstalcům po sérii koordinovaných teroristických útoků al-Káidy z 11. září 2001. Číně pak v roce 2002 teroristy zaskočené Spojené státy vyšli vstříc a kvůli napojení na al-Káidu zařadily Organizaci za osvobození Východního Turkestánu, tedy East Turkestan Islamic Movement (ETIM), na seznam teroristických organizací, čímž se Čína oficiálně zapojila do tažení proti islámským teroristickým organizacím. Ovšem pouze na území nacházejícím se pod čínskou správou.
ETIM, známá též pod názvem Turkistánská islámská strana (TIP), je tedy oficiálně označována za teroristickou organizaci. A to nejenom v Číně a ve Spojených státech, ale i v Ruské federaci, v Afghánistánu, Pákistánu, Kazachstánu, Kyrgyzstánu, dokonce i ve Spojených arabských emirátech. Čína potírá tuto teroristickou organizaci v rámci boje vyhlášeného "třem zlům", tedy terorismu, separatismu a náboženskému extremismu v Sin-ťiangu. Ovšem zahraniční aktivisté tvrdí, že Peking hrozbu ujgurských separatistů přehání a že za vzestup násilí, které mělo od roku 2012 za následek stovky mrtvých, je odpovědná čínská domácí politika. Ujgurské skupiny v exilu tyto útoky označují za opodstatněné projevy odporu vůči politice Pekingu v Sin-ťiangu, kde si Ujgurové stěžují na všudypřítomnou etnickou diskriminaci a náboženský útlak, především pak na omezování muslimských praktik na veřejnosti.
Ministerstvo zahraničí Turecka 29. června 2015 vydalo prohlášení, ve kterém odsoudilo domácí politiku Číny ohledně zákazu veřejného dodržování pravidel půstu během ramadánu (posvátného devátého měsíce islámského kalendáře, kdy půst patří mezi pět pilířů islámu) pro všechny státní zaměstnance, učitele a studenty vysokých škol. Přičemž muslimské halal restaurace, přístupné veškerému obyvatelstvu, byly „vedeny a podporovány“ k tomu, aby při ramadánu zůstaly otevřené i během dne. Tato nařízení čínské vlády vyvolala v Turecku bouřlivé protesty, jak o tom informoval The Journal of Turkish Weekly (JTW): „Tisíce lidí vyšlo do ulic po celém Turecku na protest proti zákazu muslimského půstu během ramadánu v Číně.“ Při těchto protestech, které trvaly několik dní, turečtí muslimové zaútočili na čínský konzulát v Istanbulu a napadali čínské restaurace. Ve skutečnosti však v případě čínského zákazu šlo jen o náboženská pravidla zasahující do veřejné sféry, a nikoli o zákaz islámu jako takového, jak tvrdili někteří komentátoři. K tomu mluvčí čínského ministerstva zahraničí Hua Chunying v prohlášení ministerstva podotkla: "Všechny etnické skupiny v Číně mají nárok na svobodu náboženského vyznání v rámci čínské ústavy". Neboť čínská ústava a vláda nezakazují občanům vyznávat doma jakékoliv ze světových náboženství, tedy ani islám. Čínská státní správa však zakazuje takové projevy islámu, které ze soukromé (osobní) sféry přerůstají ve veřejném životě v nadřazenost pravidlům, kterými se řídí dění v čínské společnosti.
Čínská vláda také nedávno vydala zahraničními aktivisty kritizované nařízení, kterým muslimkám zakázala zahalovat se závojem na veřejnosti. Ovšem tímto nařízením de facto jen následovala vlády Francie a Belgie, kde se již ženy na veřejnosti rovněž nemohou zahalovat burkou nebo nikábem. A i když v řadě evropských států dosud probíhají diskuse o náboženské svobodě imigrantů, kdy se zastánci multikulturalismu bijí za muslimské šátky (hidžáb) ve školách, zákaz nošení muslimského šátku ve škole neporušuje Úmluvu o ochraně lidských práv a svobod, jak o tom v roce 2008 rozhodl Evropský soud pro lidská práva v případu Dogru versus Francie. Jde o jeden z řady případů stížností muslimů, kteří chtěli manifestovat svoji náboženskou příslušnost v institucích sekulárního evropského státu včetně školských zařízení. Jenže Evropský soud pro lidská práva jednoznačně rozhodl, že zákaz nosit náboženské symboly do státní školy chrání práva a svobody ostatních občanů toho kterého evropského státu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV