Libor Dvořák: Jak vidí Palacha dnešní Rusové

19.01.2014 12:25

Rusové mají pro schopnost oběti nejvyšší většinou porozumění – možná dokonce větší než my. Jak jsme už ale naznačili, v Palachově případě to není tak jednoduché. A tak si pár názorů alespoň stručně přibližme.

Libor Dvořák: Jak vidí Palacha dnešní Rusové
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vitrína společnosti Jana Palacha

Zajímavou úvahu jsem našel na internetové stránce mladých saratovských maoistů. Ti českou současnost viní z toho, že si obraz Jana Palacha, jehož oni vnímají především jako levicového intelektuála, přizpůsobila podle svého a narazila ho na vlastní neoliberální kopyto. Úplný závěr jejich pojednání je tento: „V Janu Palachovi nezemřel hysterický, exaltovaný jinoch, zmítaný milostnými a dalšími osobními neúspěchy. To přenechme maminčiným mazánkům. Ti ať se klidně tráví nebo věší. Palach byl člověkem roku 68, člověkem činu. Neplul po proudu. Naopak pozoroval a činil své závěry.“  

Spisovatel a novinář-intelektuál Petr Vajl, který dlouhá léta žil a pracoval v Praze: „Čí pochodeň hoří jasněji – Čechů Husa a Jeronýma, anebo Čechů Palacha a Zajíce? To je nepoctivá otázka, pročež bude nepoctivá i každá odpověď na ni. Protože historie není náboženství – naštěstí to není ani náboženství, ani ideologie, ani politická strana, samozřejmě v případě, že jde o skutečnou historii. Jedni mají pomník na Staroměstském, druzí na Václavském.  

Památce sebevražedných hříšníků Jana Palacha a Jana Zajíce je věnováno znamení kříže v jednom z nejlakoničtějších a nejelegantnějších (jak nepatřičné slovo) pomníků tohoto druhu: U paty historické budovy Národního muzea se dlažba jakoby vlivem seismických pochodů zvedá právě ve tvaru kříže.“  

Jedno z nejčerstvějších zamyšlení, jež na internetu zanechal jistý Andrej Kolenčenko: „Pomníček Palacha a Zajíce je umístěn přesně na tom Václavském náměstí, kde oba bojovali za svobodu své vlasti. Jenže dnes je to tak, že většina těch luxusních budov, hotelů, obchodních domů a butiků na tomto pro Čechy památném náměstí patří… Američanům. I tady, stejně jako po celé Praze, je plno bezdomovců, narkomanů a prostitutek. A nijak vzácné, i když zatím jen jednotlivé, jsou protesty proti bídě a kapitalismu.“ Tolik poměrně běžně uvažující ruský návštěvník Prahy.  

Skončeme ale na vznešenější notě. Takto lapidárně a zároveň srozumitelně kdysi ztvárnil svůj vztah k mladému Čechovi jeden ze zakladatelů ruského básnického konceptualismu Vsevolod Někrasov. „Nejsem Palach, nejsi Palach… A co on? Je Palach? On je Palach, kdežto ty nejsi Palach a já nejsem Palach.“

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.