Libor Dvořák: Vyšetřování leteckého neštěstí u Jaroslavle skončilo

09.10.2014 7:30

Mimořádně hrubé lidské chyby, takový je základní verdikt příslušné komise Vyšetřovacího výboru Ruské federace po více než třech letech, jež od 7. září 2011 uplynula.

Libor Dvořák: Vyšetřování leteckého neštěstí u Jaroslavle skončilo
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dopravní letadlo, ilustrační foto

Připomeňme jen, že letouny JAK 40 a JAK 42 byly, a to oprávněně, považovány v sovětské epoše i po jejím skončení za jedny z nejlepších strojů domácí výroby, určené pro kratší tratě. Rozdíl mezi oběma typy byl ovšem docela značný – a to zřejmě bylo i důvodem katastrofy, protože posádka byla sestavena z pilotů, kteří ze čtyřicítky přešli na dvaačtyřicítku.

Podívejme se na jednotlivé verze nehody, jak je hned po tragédii přinášela ruská média. První byla zřejmě ta, že posádka byla žádána o co nejrychlejší odlet, protože do Jaroslavle se toho dne slétali vysoce postavení hosté na Světové politické fórum v Jaroslavli. To se konalo pod patronací tehdejšího ruského prezidenta Medveděva a nakonec začínalo minutou ticha za oběti katastrofy.

Ruský Vyšetřovací výbor ale nakonec vinu za tragédii, v níž zahynulo celé mimořádně úspěšné hokejové mužstvo Lokomotivu Jaroslavl, připsal posádce letadla a také bývalému zástupci generálního ředitele společnost JAK Servis, jíž letadlo patřilo, Vadimu Timofejevovi. 

Vyšetřovatelé neodvolatelně doložili, že právě tento manažer připustil, aby do kokpitu nešťastného letadla usedla posádka, která v okamžiku tragédie „neměla právo na tomto typu letounu samostatně pracovat“: druhý pilot totiž nebyl k přechodu z JAK 40 na JAK 42 řádně přeškolen a za knipl stroje usedl se zfalšovanými papíry.

Byly shledány závažné nedostatky ve vedení výcviku posádek. To mimo jiné způsobilo, že přechod obou pilotů z typu JAK 40 na JAK 42 neproběhl uspokojivým způsobem a posádky si na nový typ mohly přenést návyky z předchozího typu. To se týká zejména položení nohou při vzletu, kdy u JAK 40 bývají u pedálů zvláštní opěrky na paty a nohy proto zůstávají po dobu vzletu na pedálech.

JAK 42 má pedály bez opěrek a nohy je třeba pokládat na podlahu. V tomto případě tedy zřejmě jeden z pilotů startoval jako na JAK 40, kdežto druhý jako na JAK 42… Jak se česky říká – jeden hot a druhý čehý…

V každém případě šlo o jednu z leteckých katastrof v Rusku, která zpřísnila pravidla pro provoz malých leteckých společností, k nimž JAK Servis patřil. Tam je totiž bezpečnost letového provozu nejohroženější.

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český rozhlas

odškodnění

Pane poslanče, dobrý den, co si myslíte o tom, za jakých podmínek chce Praha poskytnout pozůstalým po obětech střelby na FF finanční pomoc? Já si troufnu říci, že je to až nehumánní, a že je celý ten dotazník je jen zástěrkou, jak nepomoci. Zajímalo by mě taky, zda nějaké odškodnění vyplatil stát? M...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Stanislav Hošek: Jak to asi může pokračovat

12:12 Stanislav Hošek: Jak to asi může pokračovat

Představitelé deseti zemí NATO souhlasí s tím, že Ukrajinská armáda může jejich rakety delšího dolet…