Lukáš Kovanda: Běžný účet platební bilance v přebytku již čtvrtý rok v řadě

18.03.2018 10:46 | Zprávy

Komentář k vývoji platební bilance v roce 2017

Lukáš Kovanda: Běžný účet platební bilance v přebytku již čtvrtý rok v řadě
Foto: Archiv LK
Popisek: Ekonom Lukáš Kovanda

Běžný účet platební bilance podle zpřesněných údajů ČNB skončil v roce 2017 v přebytku 54,2 miliardy korun. Stalo se tak již čtvrtý rok v řadě. Nicméně poprvé od roku 2010 dochází k meziročnímu zhoršení celkového výsledku, neboť loni přebytek činil o dvacet miliard korun více, 74,2 miliardy korun. Tahounem přebytkového výsledku byl loni obchod se zbožím a službami, který vykázal přebytek skoro 363 miliard korun. Jedná se tak opět o rekordní výsledek této položky v celé historii ČR od roku 1993. Přebytek obchodu se zbožím a službami však meziročně narostl výrazně méně, o 2,7 procenta, než v roce 2016, kdy stoupl takřka o třetinu. Důvodem je oslabení pozice vývozců po ukončení intervenčního režimu České národní banky loni v dubnu a také silná domácí poptávka, která pochopitelně zesiluje i poptávku po dováženém zboží. Negativem platební bilance je stále až příliš vysoký odliv dividend do zahraničí, který je do budoucna žádoucí omezit zlepšením podmínek pro reinvestování zisku v ČR.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Předškolní péče

Tvrdíte, že je předškolní péče dostupnější. To je sice částečně pravda, ALE. Myslíte, že je to vaše zásluha? Není to náhodou proto, že se rodí čím dál méně dětí? A pak dostupnější také není pro všechny. Vzniká sice řada soukromých školek, dětské skupiny apod., ale máte ponětí, kolik stojí? Proč na n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: Vzdělání vůdců

15:57 Jan Campbell: Vzdělání vůdců

Na Západě a na Východě se výchovné a vzdělávací filozofie, praktiky a obsahy výrazně liší.