Lukáš Kovanda: Švýcarská zkušenost ukazuje, že silná měna ekonomice svědčí

28.01.2016 17:10 | Zprávy

K vyjádření prezidenta Zemana k výhodám silné měny

Lukáš Kovanda: Švýcarská zkušenost ukazuje, že silná měna ekonomice svědčí
Foto: Archiv LK
Popisek: Ekonom Lukáš Kovanda

Prezident ČR Miloš Zeman se dnes vyjádřil k výhodám silné koruny. Doslova uvedl, že, uvádí ČTK, „silná měna nutí k inovacím, zvyšování produktivity práce, vytváří tlak na konkurenceschopnost. Slabá měna je naopak jakýmsi polštářem, na kterém pohodlně spočíváme a naše motivace pro inovace je poněkud slabší. To je jeden z důvodů, proč jsem zastáncem silné koruny.“ Slabší kurz koruny je tak podle něj pro exportéry jen krátkodobou výhodou. S těmito výroky nezbývá než souhlasit. Mají oporu v nejnovější odborné literatuře i aktuálně realizované praxi.

Například loňská studie curyšské Spolkové vysoké technické školy, která zkoumala chování firem švýcarského zpracovatelského průmyslu v letech 1998 až 2012, dospěla k obdobným závěrům. V uvedeném období, charakteristickém poměrně výraznými pohyby reálného směnného kursu franku, nedošlo k výraznějším změnám zaměstnanosti ve švýcarském průmyslnictví. Při posílení franku ovšem docházelo k poklesu zaměstnanosti pracovníků s nižší kvalifikací při současném růstu zaměstnanosti pracovníků s vyšší kvalifikací. Silnější měna nutí firmy ke konkurenceschopnější produkci, což zvyšuje jejich inovační úsilí a poptávku po vysoce kvalifikované práci. Naopak klesá poptávka po práci s nižší kvalifikací, protože výroba, která ji využívá, v případě posílení měny spíše podléhá zahraniční konkurenci.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Dálnice

Nemyslíte, že místo toho dohadování se s vládou, kdo postavil jako dálnici, by bylo na místě řešit spíš to, proč se staví tak pomalu, proč stále není dokončená kompletní dálniční síť a proč třeba na řadě míst, kde dálnice jsou, jsou v dost bídném stavu? A když jsme u toho, jak se ANO v případné příš...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O školách budoucnosti

12:26 Petr Hampl: O školách budoucnosti

Denní glosa Petra Hampla