Mirko Raduševič: Poplujeme z Prahy do Egejského moře? Velký geopolitický projekt

04.09.2015 20:32 | Zprávy

Někteří politici napříč zeměmi mají mnoho společného. Prezident Miloš Zeman navštívil čínské oslavy osvobození a byl přítomen vojenské přehlídce. Stejně tak učinil srbský prezident Tomislav Nikolić. Před časem Miloš Zeman přišel s ideou lodního kanálu mezi Dunajem, Odrou a Labem. Nyní srbský prezident Nikolić jednal s Číňany o jejich projektu Dunaj – Egejské moře.

Mirko Raduševič: Poplujeme z Prahy do Egejského moře? Velký geopolitický projekt
Foto: Radim Panenka
Popisek: Česká a Srbská vlajka

Projekt není vůbec ničím novým a mluvilo se o něm již před 150 lety (v roce 1900 profesor bělehradské stavební fakulty Nikola Stamenković vypracoval projekt) a zejména po konci Balkánských válek, Srbskoreagovalo na dávné zájmy velmocí Německa a Ruska o přístup k tzv. teplým mořím. Myšlenka nabývá na přitažlivosti tím, že jde o propojení již existujícího kanálu Rýn-Dunaj, což by umožnilo plavbu z Rotterdamu až do Řecka a kanál by spojoval sedm moří. Od té doby z času na čas se rozvíří hladiny balkánských řek, když se začne o projektu uvažovat. Například v roce 1973 projektový podnik Ivan Milutinović narýsoval kanál napříč Srbskem, Makedonií a Řeckem o délce 650 kilometrů. Po skončení válek v bývalé Jugoslávii po roce 1999 se začíná o projektu opět hovořit.

Že se zatím nic nedělo, je tím, že Srbsko je chudá země a na megalomanský projekt ji chybí dostatek financí. V roce 2012, kdy se stal ministrem přírodních zdrojů a plánování profesor Milan Bašević projekt znovu ožívá (obr. vpravo). Mluví se o obrovité stavbě, která zaměstná statisíce lidí a kanál, který svoji velikostí překoná všechny dosud existující evropské, představuje v zemině plochu 10 500 čtverečních kilometrů, což je přibližně rozloha Kosova. Šířka kanálu by měla být 43 metrů, hloubka kolem 4 metrů a délka již uvedených 650 kilometrů. Kanál by byl dvousměrný a měl by 58 zdymadel a pět výtahů. Počítá se s loděmi, které mají maximální délku 110 metrů a šířku 11,5 metrů, ponor 4,5 metrů a nosnost kolem 6 tisíc tun. Maximální denní kapacita kanálu by byla 120 tisíc tun nákladu. Stavba kanálu by měla trvat osm až dvanáct let.

Ještě v roce 2012 ministr Bašević při propagaci projektu v médiích prohlásil, že by prospěch z projektu měly také další zúčastněné země: „Obraz Makedonie a části severního Řecka by po otevření kanálu měl být k nepoznání. Kanál změní ekonomické, politické a geopolitické vztahy v Evropě ve prospěch lidí, kteří žijí na území Německem počínaje a konče Řeckem.“

Je - li projekt reálný, bude Srbsku na něm hodně záležet, neboť by se tím posílila jeho moc na Balkáně, díky centrální úloze v projektu. Ministr Bašević šel dokonce tak daleko, že v médiích mluví o tom, že díky kanálu se ze Srbska stane nejen z dopravní, ale rovněž geopolitická velmoc.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

EP

Tvrdíte, že se s politiky z frakce, kterou založil Babiš nikdo nebaví. Ale pokud je někdo legitimně zvolen, neměla by bát snaha politiků spolu pak jednat? Ať se mi to třeba libí nebo ne, každý přeci hájí své voliče a každý by tak měl být minimálně vyslyšen. Ale obecně mi přijde, že celá EU má do jed...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Zapomeňte na euro. Nejdříve v roce 2034

11:35 Dominik Rusinko: Zapomeňte na euro. Nejdříve v roce 2034

Do otevření volebních místností v Česku zbývá přesně týden. K vítězství, zdá se, směřuje hnutí ANO.