Miroslav Kotrle: Phishing – věrohodně se tvářící podvod

29.06.2020 13:10 | Zprávy

Pandemie covid-19 způsobila nárůst ve využívání elektronického bankovnictví a dalších online služeb, které finanční instituce poskytují svým klientům. Zvýšila se však bohužel také aktivita útočníků a kyberzločinců, kteří nastalé situace zneužívají. Jak nenaletět tzv. phishingu, jedné z jejich podvodných metod?

Miroslav Kotrle: Phishing – věrohodně se tvářící podvod
Foto: Martin Kovář
Popisek: Počítač, internet, klávesnice. Ilustrační foto.

Phishing je jednou z podvodných technik tzv. sociálního inženýrství - manipulace lidí za účelem provedení nějaké akce nebo získání určité informace. Jeho cílem je vylákat z obětí útoku citlivé údaje - přihlašovací jména a hesla, čísla kreditních karet, rodná čísla atp. Jak? Napodobením oficiální komunikace příslušné finanční instituce, ať už se jedná o falešné e-maily, webové stránky, SMS nebo i telefonní hovory.

Nejedná se tedy o nijak sofistikovaný typ útoku. Útočníci se spoléhají na to, že klienti bank nebudou věnovat dostatečnou pozornost obsahu e-mailové komunikace, webové adrese internetového bankovnictví, notifikacím banky o provedení platebních operací apod.

Tváří se jako vaše banka, ale není

Typickou praxí je e-mail tvářící se jako legitimní komunikace příslušné banky (stejný vzhled, struktura, stylistika textu, doména připomínající název banky atd.), který obsahuje odkaz na podvodné webové stránky. Ty znovu vypadají obdobně jako skutečné webové prostředí dané banky a požadují po klientovi zadání přihlašovacích údajů.

Překážkou není ani dvoufaktorová autentizace, kterou dnes všechny banky používají. Nepozorný klient je mnohdy podvodníkovi schopen sdělit i potvrzovací SMS kód pro vstup do internetového bankovnictví či potvrzení transakce provedené útočníkem. Další z metod, které útočníci používají, jsou například fingované telefonní hovory z domnělého call centra či IT podpory. V sofistikovanějších případech došlo i k nákaze mobilních telefonů, především na platformě Android, které pak bez vědomí klienta samy přeposílaly potvrzovací SMS.

Klienti si pak bohužel nevšímají informací v notifikaci o provedené transakci (podezřelá částka, protiúčet obvykle v zahraničí), která jim přijde v rámci potvrzovacího SMS kódu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Kde chcete vzít na slibované navýšení platů o 10.000?

A proč jste platy nezvedaly více, když jste mohli? Ostatně vy sama jste byla ministryně. A nehrozí, že když se tak zvedne plat (ne že by se mi to nelíbilo, ale že pak dojde k masivnímu propouštění, protože firmy nebudou moci lidi zaplatit? A co by mě také zajímalo, jestli byste šly znovu do vlády s ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jana Putzlacher: Orbán ostře vykázal von der Leyen do hranic jejích pravomocí

13:15 Jana Putzlacher: Orbán ostře vykázal von der Leyen do hranic jejích pravomocí

Pobouřená předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen apelovala na maďarské úřady, aby povolily…