Ondřej Konrád: Co může udělat nový ředitel pražské dopravy?

30.09.2013 22:30

Pražský dopravní podnik má už dlouhou dobu řadu problémů, z nichž se řada táhne ještě z časů bývalého vedení společnosti a hlavně městské rady za éry Pavla Béma. Jeho nástupce Bohumil Svoboda sice vyměnil ředitele Martina Dvořáka za Vladimíra Liche, který měl napřaženo k rázným opatřením (podával i trestní oznámení, k nimž mu poskytoval podklady advokát Václav Láska). Ale primátor jej ve funkci proti vůli dozorčí rady neudržel a nakonec musel sám opustit svůj post.

Ondřej Konrád: Co může udělat nový ředitel pražské dopravy?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Po Lichovi přišlý Milan Křístek ovšem rovněž nestačil s ničím pohnout, a nakonec žádal po městu navýšení financí, jinak prý bude muset sáhnout k vyššímu jízdnému. Pumpovat ale další peníze do všeobecně kritizovaného podniku si město netroufá, natož pak zdražovat. Křístek ale poukazoval na to, že má svázané ruce nevýhodnými smlouvami z minula, což se týká mimo jiné i nových tramvají od Škodovky, přičemž kontrakt na ně je podle některých expertů takřka nevypověditelný.

A tak byla koncem minulého týdne s okamžitou platností akceptována Křístkova rezignace. A od sedmého října do jeho křesla usedne další uchazeč z loňského výběrového řízení, dosavadní šéf českobudějovické městské dopravy Jaroslav Ďuriš. Co se mu ale může podařit, je ve hvězdách. Potíží DP je totiž mnoho.

Především kolem prodloužení trasy metra A k motolské nemocnici. Podle nedávno zveřejněného auditu stavbu provází nestandardní výběrová řízení i chabý stavební dozor a kvůli nedostatečné dokumentaci město přišlo o značnou část evropských prostředků.

Pražané jsou přitom v některých částech města dlouhodobě vystavováni značným nepříjemnostem skrze tunel Blanka i trasu A. A skoro v celé metropoli změnami v linkách tramvají a autobusů, často nepochopitelnými. I tím, že finančně decimovaný podnik, který ovšem za Dvořákových časů rozhazoval plnými hrstmi za zbytečnosti, provoz všelijak omezuje například delšími intervaly linek. Prostě šetří na úkor občanů. A ti samozřejmě vědí třeba o kauze tištění jízdenek přes firmu v Karibiku, z čehož tyl podle všeho nezanedbatelné peníze lobbista Ivo Rittig. A to vlastně uznal i soud, neboť Rittig neuspěl se žalobou na Protikorupční fond, který na celou věc upozornil.

Jinými slovy, dlouho bylo s Dopravním podnikem zacházeno tunelářskými metodami a je to veřejným tajemstvím. Pražští zastupitelé s tím ale zatím mnoho neudělali a Ďuriš přichází do ředitelské funkce s úkolem aspoň nějak ušetřit a zároveň nepobouřit ještě víc veřejnost. Snad nalezne nějaké vnitřní zdroje k úsporám, jenomže firma potřebuje zásadní změny. A je otázkou, zda k tomu bude mít nový ředitel dostatečně volné ruce a jestli také on za nějakou dobu neshledá, že jde o začarovaný kruh, k jehož rozetnutí schází pražským politikům vůle a odvaha. Bez nich ale pořád půjde jen o jakési provizorní záplatování.  

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

18:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

Čtenářský zážitek Petra Žantovského z pamětí Woodyho Allena.