Petr Dufek: Důvěra spotřebitelů je na maximech

24.01.2018 14:00

Celkově se důvěra v české ekonomice v úvodu letošního roku téměř nezměnila, nicméně spotřebitelé jsou stále optimističtější. Zatímco tedy lidé hledí do budoucna velmi pozitivně a nebojí se zhoršení ekonomické situace, nadšení podnikatelského sektoru je přece jen menší.

Petr Dufek: Důvěra spotřebitelů je na maximech
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek
reklama

Firmy v průmyslu stále trápí nedostatek zaměstnanců a podle statistického úřadu je dokonce překážkou pro další růst výroby v třetině firem. Dokonce je větší bariérou než nedostatek zakázek. Firmy dokonce hlásí, že mají zakázky zajištěné na více než osm měsíců dopředu.

Ještě zajímavější jsou však výsledky nálad ve stavebnictví. Ačkoliv je toto odvětví po letech z toho nejhoršího venku, stále jej trápí nedostatek zakázek. V první řadě lze usuzovat, že jde o zakázky veřejné, na které sice peníze jsou, ale není je kam investovat. Nedostatek objednávek tak trápí 41 % firem. Naproti tomu obchodníci zažívající rekordní tržby jsou naladěni pozitivně a výborná čísla očekávají i pro příští měsíce. Nakonec proč ne. Spotřebitelská poptávka je na maximech a jak je vidět na vysoké důvěře spotřebitelů, hned tak se nezmění.

První měkké ukazatele z ČR jasně ukazují, že česká ekonomika do nového roku vstoupila ve výborné kondici. Přesto by nemělo časem překvapit, že by se důvěra zejména v průmyslu mohla časem znovu mírně snižovat. Přece jen se zdá, že poptávka po nových autech v Evropě je stále více nasycená a prostor pro další růst produkce omezený. A je to mimochodem právě automobilový průmysl, který generuje zhruba 9 % českého HDP. Nová data tak mohou včas naznačit mírné zpomalení růstu českého hospodářství. Předpokládáme proto, že z loňských 4,4 % se růst HDP v letošním roce sníží na zhruba 3 %.

Petr Dufek
finanční analytik

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Miloš Horký: Nemáme jinou ambici, než kráčet „ke světlým zítřkům“ - do dluhové apokalypsy?

9:10 Miloš Horký: Nemáme jinou ambici, než kráčet „ke světlým zítřkům“ - do dluhové apokalypsy?

Pokud se chceme dostat z „krize“, pak by si „kompetentní“ řešení zasloužilo, aby jeho součástí byla …