Petr Dufek: Maloobchod přišel o více než desetinu tržeb

06.06.2020 11:33

Maloobchod v nejhorším měsíci letošního roku propadl o necelých 11 %. Tedy pokud do něj nezapočítáme motoristický segment, který měl sám o sobě tržby meziročně nižší o 43,4 %. Tržby celého maloobchodu se pak snížily o více než pětinu (-21,2 %).

Petr Dufek:  Maloobchod přišel o více než desetinu tržeb
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Uzavření některých obchodů a obezřetnost zákazníků se odrazily v nižších tržbách téměř celého odvětví. Slovo téměř je na místě, protože je tu jeden segment, kterému restrikce přihrály další zákazníky, a tím jsou internetové obchody. Jejich tržby v dubnu poskočily o 47,5 % a dále posílily již tak rostoucí podíl těchto obchodů na trhu. Jejich expanze je dlouhodobě neuvěřitelná a vlastně i v rámci EU nesrovnatelná.

Pokud se podíváme na jednotlivé typy kamenných obchodů, tak nejhůře dopadl duben u prodejců oblečení a obuvi (-81,1 %). O více než polovinu tržeb přišli prodejci knih nebo sportovního vybavení. Výrazný propad zaznamenali „klasičtí“ prodejci elektroniky a o deset procent přišly i drogérie. Na druhou stranu nejméně byly restrikcemi a změnou chování zákazníků postiženy hyper a supermarkety. V jejich případě byl pokles spíš symbolický, protože se staly v podstatě jedním z mála míst, kde se dalo relativně volně nakupovat.

Duben byl pro maloobchod (a vlastně nejenom pro něj) pro letošek nejhorším měsícem. Dá se očekávat, že po uvolnění omezení se začne maloobchod vzpamatovávat a potvrdit to mohou už květnové výsledky. Přesto je pravděpodobné, že po naplnění odložené poptávky se už obchod nevrátí ke svižnému růstu, který jsme viděli ještě na začátku roku. Už třeba proto, že růst mezd a tedy i kupní síly spotřebitelů výrazně zpomaluje, zatímco obavy z budoucnosti jsou vysoké. To není kombinace, která by nahrávala zvlášť nákupům zboží dlouhodobé spotřeby, jako jsou třeba auta nebo nábytek.

Velkou otázkou pro tradiční prodejce je, zda se jim vůbec podaří zákazníky „stáhnout“ z internetu a vrátit je do kamenných prodejen.

reklama

autor: PV

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Tatínkovo výročí

15:22 Jiří Weigl: Tatínkovo výročí

Letos v pátek 12. dubna by bylo mému otci 100 let. Zemřel velmi mladý v roce 1963, bylo mu 39 roků. …