Reálné tržby firem působících v sektoru služeb se zvýšily oproti třetímu čtvrtletí o 2,6 % (po sezónním a kalendářním očištění), meziročně byly vyšší o 13,5 %. Dařilo se dopravě, která jede na vlně oživení ekonomiky i na změně politiky zásob u firem, ať už z důvodu nespolehlivého fungování just in time systému nebo kvůli snaze předzásobit se ještě za staré ceny.
Navzdory deltě přicházely pozitivní signály i z oblasti cestovního ruchu. Svědčí o tom rostoucí výnosy cestovních kanceláří, restaurací i leteckých společností. Oproti třetímu čtvrtletí byly nicméně slabší výsledky hotelů, které musejí stále spoléhat především na domácí návštěvníky. Ale i zde se začala situace – jak napovídají statistiky cestovního ruchu – obracet k lepšímu.
V meziročním srovnání samozřejmě vypadají výsledky oblasti HORECA téměř impozantně (+87 %), stejně jako třeba počty zahraničních návštěvníků ČR. Dlužno dodat, že je to ovšem srovnání s velmi nízkým základem z posledního kvartálu roku 2020, který byl ve znamení tvrdého lockdownu. Takže to vypadá tak, že v hotelech bylo meziročně 10x více zahraničních návštěvníků, ale pořád to nebylo ani 40 % počtu dosaženého ke konci roku 2019. Návrat k dřívějším číslům bude v oblasti cestovního ruchu trvat asi nejdéle ze všech odvětví služeb. Na začátku letošního roku jej navíc komplikuje omikron, který oživení této oblasti dál zbrzdí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV