Průzkum: Podnikání v Česku má stále lepší reputaci

24.11.2016 19:52

Soukromé podnikání je v České republice vnímáno stále pozitivněji. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu agentury GfK pro společnost Amway. Kromě Česka se do průzkumu zapojilo dalších 44 zemí světa.

Průzkum: Podnikání v Česku má stále lepší reputaci
Foto: pixabay.com
Popisek: Průzkum - ilustrační foto

Podíl lidí, kteří vnímají pozitivně možnost podnikat, se zvýšil na 72 procent, což je o 6 procent více, než v roce 2015.

V rámci EU se podnikání těší oblibě ve Skandinávii, ale také třeba v Estonsku, Lotyšsku, Švýcarsku či Nizozemí. Pozitivní vnímání podnikání v těchto zemích uvádí kolem 90 procent lidí.

Naopak negativněji než v Česku se na soukromé podnikání dívají v Rumunsku, Bulharsku, Polsku nebo třeba ve Španělsku, kde se procento pozitivního vnímání pohybuje kolem 60 procent.

„Pozitivnímu pohledu na podnikání pomáhají nejrůznější start-up programy, inkubátory a co-workingová centra. Zlepšuje se také mediální obraz podnikání a podnikatelů. Navíc jsou podnikatelé aktuálně prezentováni jako ohrožená skupina lidí kvůli elektronické evidenci tržeb,“ říká docent Martin Lukeš z Vysoké školy ekonomické v Praze.

Mladší lidé se na podnikání dívají pozitivněji

Kladný pohled na podnikání narostl v rámci všech věkových skupin, nejvíce u lidí ve věku mezi 35 a 50 let. Obecně platí, že mladší lidé se na podnikání dívají pozitivněji než lidé starší.

Průzkum se zaměřil také na podnikatelský potenciál, tedy na procento lidí, kteří si dovedou představit start vlastního podnikání. V Česku je tento podíl 36 procent, což je 3 procenta pod průměrem Evropské unie.

„Lidé starší 50 let a ženy mají v průměru nižší podnikatelský potenciál. Muži a mladší lidé naopak vykazují větší psychologickou připravenost pustit se do vlastního podnikání,“ dodává Lukeš.

Česká republika v potenciálu nevybočuje z průměru zemí EU, v mezinárodním srovnání však zaostává. Například v USA je potenciál 51 procent, ve Vietnamu 58 procent. Naopak, na Slovensku je to pouze 31 procent, v Německu 27 procent. Podnikatelský potenciál přitom v Česku poměrně stagnuje, drží se dlouhodobě mezi 36 a 38 procenty.

Naopak Češi jsou pesimisté pokud jde o budoucnost podnikání. Většina z nich si myslí, že podnikatelů bude spíše ubývat nebo jich bude stejný počet jako dnes. Pouze 21 procent si myslí, že podnikatelů bude za pět let více. V této otázce jsou Češi výrazně pesimističtější než ostatní národy a ze 45 zkoumaných zemích se ČR umístila na 41. místě.

Pokud jde o motivy k zahájení vlastního podnikání, Čechy nejvíce přitahuje nezávislost na zaměstnavateli (47%) pro 38% je pak důležitá seberealizace a naplnění vlastních nápadů, až poté hraje roli další či vyšší finanční příjem (27%).

Více informací o průzkumu lze najít ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

15:22 Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

Na 1. května 2024 připadá 20. výročí našeho vstupu do Evropské unie. Náš veřejný a mediální prostor …