Radek Sárközi: Negativní změny nelze opravit pozměňovacími návrhy

15.12.2022 11:10 | Komentář

Nesouhlas se změnami v zákoně o pedagogických pracovnících

Radek Sárközi: Negativní změny nelze opravit pozměňovacími návrhy
Foto: Eugen Kukla
Popisek: Předseda spolku Pedagogická komora Radek Sarkozi

S novelou zákona o pedagogických pracovnících jsme vyjádřili nesouhlas již v minulém volebním období. Protože námi kritizované změny zůstaly i v aktuální verzi novely, opět navrhujeme zamítnutí celé novely již v prvním čtení. Negativních změn je v novele tak velké množství, že je není možné opravit poslaneckými pozměňovacími návrhy.

V roce 2021 se proti novele vymezilo 9 školských organizací a řada odborníků na vzdělávání ve společném prohlášení:
Asociace děkanů pedagogických fakult
Českomoravský odborový svaz pracovníků školství
Pedagogická komora, z. s.
Jednota českých matematiků a fyziků
Asociace češtinářů, z. s.
Asociace učitelů angličtiny ČR (ATECR)
AMATE (Asociace metodiků - Association of Teacher Educators)
Asociace pracovníků speciálně pedagogických center
Česká pedagogická společnost
prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. doc.
PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (děkan)
doc. Mgr. Daniel Jandačka, Ph.D. (děkan)
doc. PhDr. Jiří Kubeš, Ph.D. (děkan)
doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. (děkan)
prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. (člen Řídícího výboru pro vzdělávání UNESCO)

Stručný přehled změn, které novela přináší

Anketa

Kterého kandidáta nejvíc NECHCETE ve 2. kole volby prezidenta?

13%
66%
21%
hlasovalo: 35222 lidí

Současný stav = kvalifikovaný učitel je ten, který získal pedagogické vzdělání na VŠ
Nový stav = ředitel školy může z člověka bez pedagogického vzdělání udělat škrtem pera kvalifikovaného učitele (na 3 roky), nebo nekvalifikovaný může získat pedagogické vzdělání mimo VŠ (kurz u komerční firmy nebo neziskovky)

Současný stav = ředitel školy může vybírat učitele pouze z uchazečů s pedagogickým vzděláním (pokud se žádný nepřihlásí, může na výjimku dočasně zaměstnat nekvalifikovaného, musí však nadále hledat kvalifikovaného učitele)
Nový stav = ředitel školy může zaměstnat nekvalifikovaného, i když se na volné místo hlásí kvalifikovaní učitelé (prohlásí ho na 3 roky za kvalifikovaného), zákon nechrání zaměstnance s odpovídajícím vzděláním, což porušuje základní princip regulovaných profesí

Současný stav = pracovní pozice jako třídní učitel nebo koordinátor tvorby ŠVP nejsou součástí zákona, ale vyhlášek a nařízení vlády
Nový stav = několik náhodně zvolených pracovních pozic se stane součástí zákona (uvádějící a provázející učitel, školský logoped, třídní učitel), ostatní budou nadále součástí vyhlášek (školní psycholog, školní speciální pedagog)

Současný stav = pedagogické profese psycholog a speciální pedagog jsou součástí zákona jako všechny ostatní profese (učitel, trenér...)
Nový stav = pracovní pozice speciálního pedagoga "školský logoped" se stane samostatnou pedagogickou profesí

Současný stav = objem financí na platy pedagogických i nepedagogických pracovníků určuje zákon o státním rozpočtu na daný rok
Nový stav = objem financí na platy pedagogických pracovníků určí zákon o pedagogických pracovnících na 130 % průměrné mzdy (respektive koeficient, kterým se vynásobí průměrná mzda v předloňském roce), ovšem není nijak garantováno, že školy budou muset tyto finance použít výhradně na platy (viz masivní přesun financí z platů na ONIV v letošním roce), není ani garantováno, že se učitelům nezvýší míra rozsahu pedagogické činnosti (lze ji změnit nařízením vlády)

Současný stav = MŠMT akredituje organizace i jednotlivé vzdělávací akce v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a může kontrolovat jejich kvalitu (vyřizuje stížnosti)
Nový stav = MŠMT nebude akreditovat ani organizace, ani jednotlivé akce DVPP a nebude moci kontrolovat jejich kvalitu (s výjimkou specializačního a kvalifikačního studia)

Všechny uvedené změny jsou k buď horšímu, nebo zavádějí do legislativy zcela nesystémové postupy.

Více informací včetně stanoviska Asociace děkanů pedagogických fakult nebo dopisu prof. Vladimíry Spilkové poslancům naleznete ZDE.

Pedagogická komora je největším školským spolkem v České republice. Sdružuje učitele, ředitele škol a další pedagogické pracovníky, kteří pracují v MŠ, ZŠ, ZUŠ, SŠ, VOŠ a VŠ (státní, soukromé i církevní školy). Pedagogická komora sdružuje více než 3000 členů a spravuje 40 facebookových skupin, v nichž si vyměňuje tipy do výuky a diskutuje více než 50 000 pedagogů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Klaus: Přežili jsme slavení dvaceti let v EU, ale…

12:26 Václav Klaus: Přežili jsme slavení dvaceti let v EU, ale…

Denní glosa Václava Klause