Vaše Věc: Kauza Népszabadság by měla varovat i Čechy

14. 10. 2016 15:48

Vydavatel deníku Népszabadság pozastavení nebo ukončení vydávání tohoto deníku vysvětluje tak, že deník byl prostě ztrátový. Proto je nutné přejít na efektivnější obchodní model a přesunout redakci jinam. Je ovšem zvláštní, že svůj záměr vydavatel před redaktory tohoto deníku zřejmě do poslední chvíle tajil a pak je překvapil, když se prostě jednoho krásného dne už nemohli dostat do práce. Takto se seriózní zaměstnavatel určitě nechová…

Vaše Věc: Kauza Népszabadság by měla varovat i Čechy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Noviny, ilustrační foto

Népszabadság je, resp. byl, největším maďarským levicovým deníkem, který mimo jiné často kritizoval vládu premiéra Orbána a ještě krátce před přerušením své činnosti přinášel zprávy o podezření na korupci mezi vysokými vládními činiteli a vysokými činiteli maďarské centrální banky…

Deník Népszabadság se do zcela soukromých rukou dostal až loni, kdy společnost Mediaworks koupila 27,7 % tohoto deníku od nadace založené Socialistickou stranou. (už tehdy samozřejmě ve velké ztrátě byl…) Společnost Mediaworks, která v Maďarsku vydává ještě osm dalších deníků, letos v srpnu převzala firmu Optimus Press – a právě společnost Optimus Press, která je personálně propojená s Orbánovou vládní stranou Fidesz, by mohla stát za zastavením vydávání deníku Népszabadság.

Domněnky o tom, že ekonomické důvody jsou pouhým formálním, ale nikoli hlavním věcným argumentem, proč bylo vydávání deníku pozastaveno, krom výše zmíněného posiluje i to, že se již řada médií, ať už rozhlasových či televizních stanic nebo médií tištěných, dostala pod kontrolu lidí z okruhu Orbánovy strany Fidesz.

Zvláštní je i to, že vydavatel se k ukončení činnosti deníku odhodlal zrovna týden poté, co premiér Orbán utrpěl silnou politickou prohru, když se Maďaři v referendu prostě nerozhodli pro odmítnutí kvót na přerozdělování uprchlíků… Posledních maďarských parlamentních voleb se v roce 2014 zúčastnilo 63,36 % voličů, k referendu o uprchlických kvótách, které jsou Orbánovým tématem číslo jedna, však nyní dorazilo pouze 43,45 % voličů…

Zdá se, že Orbánova pozice v Maďarsku není tak silná, jak by si sám přál a představoval, a tak je třeba „požádat o pomoc“ také mediální sféru… Není se prostě čemu divit, pokud redaktoři deníku Népszabadság označili přerušení jeho vydávání za puč…

Při sledování dění kolem médií v Maďarsku by Češi měli rozhodně zpozornět. Už jen proto, že český ministr financí a místopředseda vlády je majitelem největší české mediální skupiny MAFRA, která vydává jedny z nejčtenějších českých deníků. Je třeba si uvědomit, že vlastnit média nemusí být primárně věc zisku, ale zejména jde o moc modelovat podle svého mediální realitu. O tom by své mohl vyprávět třeba i Z. Bakala, který si vydavatelství Economia stále drží, ačkoli mu také zrovna dvakrát nevynáší…

Jak jsme zde již mnohokrát uvedli, média už často rezignovala na roli hlídacího psa demokracie a přijala roli novou – roli hlídacího psa svého chlebodárce. Népszabadság byl podle názorů lidí kolem strany Fidesz zřejmě až příliš nakloněn tomu, aby plnil „starou“ roli, a tak bylo třeba vydávání zastavit a vysvětlit zúčastněným pravidla nové hry…

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele. 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Karel Sýs: Sbohem, náš krásný plameni…

14:55 Karel Sýs: Sbohem, náš krásný plameni…

Když Zdeněk Mahler v roce 2011 přebíral Cenu Unie českých spisovatelů za celoživotní dílo, nebylo je…