Vít Klíma: Všichni jsme věřící

10.03.2015 21:50

Jen někteří věří, že Bůh existuje a jiní, že ne. Na obou stranách přitom existují radikálové. Hodně se hovoří například o radikálním islámu, ale zatím se příliš nevede diskuse o radikálním (militantním) ateismu. Pojďme se společně pokusit tuto diskusi alespoň trochu rozproudit.

Vít Klíma: Všichni jsme věřící
Foto: Hans Štembera
Popisek: Socha panenky Marie

Vzhledem k tomu, že na tuto oblast nejsem odborníkem, přebírám informace od Jana Wernera, člena Sdružení ateistů. Radikální (militantní) ateismus je definován takto:

• je téměř jisté, že Bůh neexistuje,
• náboženství jsou nebezpečná a nezasluhují automatický respekt,
• náboženská víra má naturalistické evoluční vysvětlení
• víra v Boha není kompatibilní s evolucí,
• náboženství má tendenci podkopávat vědu,
• autonomní sekulární morálka je možná; morálnost nepředpokládá Boha,
• život bez víry v Boha není beze smyslu
• náboženské vzdělávání (indoktrinace) dětí je zneužíváním dětí.

Radikální ateisté vycházejí z předpokladu, že to je právě věda, která představuje nejlepší cestu k prozkoumávání procesů odehrávajících se v našem univerzu.

Zásady vědeckého poznání pro potřeby radikálního ateismu definoval fyzik Victor Stenger následovně:

• kromě přírody, která zahrnuje i lidské bytosti a naše kulturní výtvory, neexistuje nic. Neexistuje Bůh, duše ani žádný posmrtný život,

• příroda je původcem sebe samé, nikoliv stvořená Bohem,

• vesmír nemá žádný účel nebo cíl, i když jednotlivé lidské životy mohou být žity účelně.

• protože Bůh neexistuje, všechna vysvětlení i všechny příčiny jsou čistě neutrální a mohou být pochopeny vědou,

• všechny různé vlastnosti lidských bytostí, včetně lidské inteligence a chování, je možné vysvětlit čistě přírodními termíny, což dnes znamená evoluční, specificky darwinistickou terminologií,

• víra v Boha je příčinou nesčetných zel a měla by být odmítnuta z morálních důvodů,

• morálka nevyžaduje víru v Boha a lidé se chovají lépe bez víry než s ní.

Souhrnně řečeno: radikální (militantní) ateisté jsou vůči jakékoliv víře nepřátelští. Ve své podstatě se jedná o „vyhlazovací válku" vůči Bohům.

Nevím jak laskaví čtenáři, ale já se považuji za umírněného ateistu a náboženství jiných respektuji. Díky své práci jsem hodně projezdil svět a došel k závěru, že náboženství spíše lidi rozděluje, než spojuje. Dělení na „my" (věřící v toho jedině správného Boha) a „oni" (věřící v jiného Boha či ateisté) může ve své radikální podobě vyústit v požadavek: „zabijte všechny nevěřící" (nečleny našeho náboženství). Osobně si myslím, že špatně je obé, a to jak radikální ateismus, tak i náboženský radikalismus. Radikální ateismus vede jen k jinému rozdělení na „my" (co jsme intelektuálně vyspělí a v Boha už dávno nevěříme) a „oni" (intelektuálně zaostalí, kteří svým myšlením zůstali někde ve starověku). A co s nimi? Pošleme je do nějakého tábora na „převýchovu", nebo je rovnou „zastřelíme za úsvitu"?

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: literarky.parlamentnilisty.cz

Tomio Okamura byl položen dotaz

Fakt si myslíte, že jsou Ukrajinci nacisti?

Proto, že se brání a brání svou zem nebo proč? Vy byste ČR nebránil, kdyby bylo potřeba? A nejsou Ukrajinci spíš hrdinové?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Lídr se nevolí…

12:26 Ivo Strejček: Lídr se nevolí…

Dnes nepíšu glosu. O smrti se glosy nepíší. Dnes chci ještě několika svými řádky vzpomenout na Mirka…