Zbyněk Fiala: ČNB je silnější než Ježíšek

08.02.2014 21:11 | Zprávy

Prosincové maloobchodní tržby, tedy výsledky finále nákupního šílenství, jehož povinností je trhat historické rekordy, byly letos nižší než v listopadu. Čerstvá data ČSÚ tak dokládají, že intervence ke snížení kurzu koruny, zahájená Českou národní bankou po výstřelu z Aurory 7. listopadu, byla mocnější než Ježíšek. Lidé skutečně uvěřili, že zítra bude všechno dražší a urychlili nákupy, které třeba ještě mohly počkat. Efekt akce, která stála centrální banku 230 miliard korun, tedy přinesl uspíšení vrcholu maloobchodní poptávky o pár týdnů – na úkor těch, co budou následovat.

Zbyněk Fiala: ČNB je silnější než Ježíšek
Foto: Hans Štembera
Popisek: Guvernér ČNB Miroslav Singer

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v prosinci reálně meziměsíčně o 1,2 procenta, hlásí ČSÚ. Meziročně však byly v prosinci 2013 mnohem lepší než v prosinci 2012, dokonce o 5,2 procenta. Z toho se nedá vyčíst, jak je teď dobře, ale jak bylo před rokem zle. Část přírůstku také nabídl vyšší počet pracovních dnů (o jeden den).

Co je však skutečně strhující údaj, to je přírůstek obchodů přes internet, který byl v prosinci o třetinu vyšší (o 34,2 procenta) než před rokem. To je změna, která představuje drtivý útok na kamenné obchody. Většinou se jedná o zboží dlouhodobé spotřeby a v poslední době také o knihy a drogerii. Samozřejmě, že kamenné prodejny rychle rozvíjejí i své internetové sekce, ale to jim moc nepomůže v souboji s převratnou (disruptive) inovací, kterou internetové obchody představují. Především umožňují srovnatelnost cen, takže lze velice snadno zjistit, kdo dodává nejlevněji. Současně narůstá spolupráce spotřebitelů při hodnocení produktů a spolu s tím i hodnocení obchodníků. Spotřebitel začíná tahat za delší konec.

Kamenné obchody nainvestovaly obrovské prostředky nejen do svých provozoven, ale také do ďábelských marketingových triků, kterými se snaží omámit kupující, aby k tomu, co potřebuje, přihodil i cokoliv jiného, co mu zrovna padne pod ruku. Tohle všechno je ale na internetu k ničemu, takže podpora prodeje na místě znamená vyhozené peníze. Část jich však může zachránit jiné využití elektroniky, chytrá reklama, která se vám vecpe do tabletu nebo mobilu v okamžiku, kdy se pohybujete poblíž vstupních dveří, a vcucne vás dovnitř. Časem se jistě dožijeme aplikací, kdy si do nějaké mobilní hračky naopak zadáme, co bychom potřebovali, a ono to začne aktivně hlásit, že jdeme kolem míst, kde to mají.

Celoroční maloobchodní tržby reálně stagnovaly (pokles o 0,1 procenta, ale to zahrnuje i půlprocentní pokles cen), zatímco ekonomika klesala asi o 1,4 procenta. V detailu najdeme řadu protisměrných pohybů. Prodej automobilů se zvýšil (může jít o odkládanou spotřebu i reakci na zdařilou novou oktávku či fábii), ale za benzín se utržilo méně (jezdí se úsporněji a méně a ceny trochu klesly). Méně se prodávalo farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 2,9 procenta) a zboží převážně pro domácnost (o 1,3 procenta). Klesly však i tržby za potraviny o 1,1 procenta.

To nejhorší snad máme za sebou, naznačují data z průmyslu, kde v prosinci vzrostla reálná produkce meziročně dokonce o překvapivých o 9,3 procenta. Je tam sice jeden pracovní den navíc, ale protože hlavní problém minulých let spočíval v nedostatku poptávky, klidně považujme toto větší číslo za vypovídající. Ještě radostnější je meziroční růst nových zakázek o 20,4 procenta. Ovšem srovnání prosince s listopadem už tak veselé není, je tam mírný pokles i po vyloučení sezónních vlivů. Meziroční růst je tak znovu především ozvěnou minulé bídy. Ekonomika si jasně všimla, že žába, která seděla na prameni (ta naše byly dvouhlavá – Kalousek s Nečasem), už je pryč.

Dokonce i stavební výroba v prosinci 2013 oproti měsíční produkci v prosinci 2012 meziročně nepatrně vzrostla (o 1,4 procenta), ale celoroční výsledek je znovu mizerný. Roku 2013 se toho postavilo ve srovnatelných cenách o 8,3 procenta méně než roku 2012 a dokonce o 25,1 procenta méně než roku 2008. Bytů bylo loni dokončeno o 29,5 procenta méně než roku 2012.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vasevec.cz

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Dobrý den.

Čeho se bojíte víc? STAČILA nebo SPOLU?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Letní neradostné přemítání

17:44 Jiří Weigl: Letní neradostné přemítání

Prázdniny a dovolené jsou obdobím, kdy má člověk příležitost obvykle častěji cestovat po naší zemi a…