Zbyněk Fiala: Konec žertů, pokles o pětinu

11.03.2023 19:29 | Glosa

Zahřmělo. „Pětinový meziroční pokles produkce zaznamenala odvětví výroba chemických přípravků a výroba základních kovů, hutnictví a slévárenství, kde je ochlazení produkce znatelné již delší dobu. Tento trend potvrdil i pokles hodnoty nových zakázek,“ konstatuje Veronika Doležalová, vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ nad lednovými čísly českého průmyslu.

Zbyněk Fiala: Konec žertů, pokles o pětinu
Foto: Archiv autora
Popisek: Zbyněk Fiala, žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Začátek oficiální zprávy ČSÚ o průmyslové produkci v lednu 2023 je celkem vlídný, byla reálně meziměsíčně nižší jen o 2,7 %. Reálně znamená po odečtu inflace. Na první pohled to tedy není tak strašné, snad jen s mírným varováním, že meziročně klesla poprvé od dubna předchozího roku, a sice o mírných 1,4 %.

Jenže první pohled je matoucí. „Ani dvouciferný růst ve výrobě motorových vozidel nedokázal převážit pokles ve většině dalších průmyslových odvětví. K poklesu také významně přispěla výroba elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu, kde se projevily nadprůměrně vysoké lednové teploty,“ sděluje Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.

Ten dvouciferný růst ve výrobě automobilových vozidel nám příště moc nepomůže, když hlavní automobilky stojí, protože nemají čipy. Navíc onen lednový růst automobilové výroby musíme porovnat s několikaletým drastickým propadem. Zatímco roku 2019 se v Česku vyrobilo přes 1,4 milionu osobních aut a lehkých užitkových vozidel, loni to bylo o 200 tisíc méně a rok předtím dokonce o 300 tisíc méně.

S těmi českými auty, což už tržně tolik nejedou, to není nic divného. Je to obecný jev v celém světě. Nejenže už covid zpřetrhal dodavatelské vazby, takže výroba vázne. Odpařuje se však i poptávka, protože koupě auta se spalovacím motorem bude brzy považována za utopenou investici. Jak nyní upozorňuje Bloomberg, vrchol výroby aut se spalovacími motory se nachází dávno před covidem, už v roce 2017. V nebližších letech se může tradiční automobilová výroba trochu vzpamatovávat, ale k úrovním před pandemií se nevrátí.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-03-09/carmakers-can-kiss-pre-pandemic-combustion-car-sales-goodbye

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Obroda strany

Můžete sdělit, kolik členů za poslední rok stranu opustilo a kolik nových jich přišlo? A budete ve volbách sázet na nové tváře? Co jsem zatím postřehla, tak kandidují zas ti samí. PS: Co vlastně říkáte na to, že Lipavský přešel zrovna k ODS, kterou vaše strana tak kritizuje? A myslíte, že lze zabrán...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Mohou být Trumpova cla šancí pro renesanci národních zájmů?

12:17 Ivo Strejček: Mohou být Trumpova cla šancí pro renesanci národních zájmů?

Stalo se již každodenním mediálním i politickým tématem rozčilovat se nad Trumpovými cly a vyhrožova…