Zbyněk Fiala: Německé starosti na naši hlavu

26.07.2019 17:14 | Zprávy

Index manažerů nákupu v Německu klesl na nejnižší úroveň za sedm let. Za něco mohou obchodní války, může také jít o přirozený konec konjunktury, ale do hry vstupují i převratné inovace dusící tradiční průmyslové obory. Patří k nim i náš milovaný automobilový průmysl.

Zbyněk Fiala: Německé starosti na naši hlavu
Foto: Archiv vydavatele Vaše věc
Popisek: Zbyněk Fiala

Němci mají spoustu starostí s poklesem hospodářského výkonu, který se sesunul zatím na nejnižší úroveň za posledních šest let. Je tu především výpadek exportu, ale otřesy prožívá i bankovnictví. Tísněná Deutche Bank musela opustit větší část investičního oboru a začít masivně propouštět, naštěstí hlavně v Americe, protože nedokázala dlouhodobě investovat v prostředí negativní úrokové míry.

V průmyslu se pozornost soustřeďuje na automobilky. Byl tam výpadek, způsobený změnou pravidel kontroly emisí, kterým se podniky nejprve musely přizpůsobit. Avšak to už jsou jen dozvuky končící éry, protože mnohem hlubší změny představuje přechod k převratné inovaci aut na baterky.

Pro každou převratnou inovaci je charakteristické, že nejvíc ohrožuje nejsilnější společnosti dosavadních technologií, protože do toho nejvíc zainvestovaly. Klasickým pojmem se stalo „inovační dilema“ poprvé rozpracované roku 1995 harvardským profesorem Claytonem Christensenem. Spočívá v nelehkém rozhodnutí, zda pokračovat ve zdokonalování stávajícího výrobku, který se tím stává dražším a složitějším a nabízí šanci něčemu jednoduššímu a levnějšímu, co mu může sebrat trh.

Tradiční auto se stává dražším a složitějším, protože musí dodržovat tvrdší emisní limity. Kdyby nebyly klimatické změny a ve městech se dalo dýchat, nikoho by taková blbost nenapadla. Nicméně opak je pravdou, až si toho všimla i školní mládež, příští voliči, a reakce je prostě nevyhnutelná. Avšak novým limitům dokážou – možná – vyhovět jen ta nejdokonalejší a nejdražší auta. Inovační dilema proto končí, jde se do elektriky, jinak to nejde. Elektrika napřed flotilu vyráběných vozů naředí, a pak zcela převezme.

Německu ani Česku se do toho moc nechtělo, proto vzniklo zdržení, které se nyní mimořádně nákladně dohání, a to nepočítáme pokuty za podvody s emisemi. Téma rozebírá Elisabeth Behrmannová v reportáži agentury Blomberg z jarní návštěvy závodu BMW v bavorském Dingolfingu. Dávám to k dispozici s několika svými poznámkami a doplňujícími údaji. (viz)

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Jana Černochová byl položen dotaz

Proč jste tajili přesun peněz?

Mám na mysli peníze z ministerstva obrany na navýšení platů hasičů a policistů. A proč teda navyšovat výdaje na obranu až na 5%, když evidentně peníze máte? Nepotvrzuje se tím, co říká třeba opozice, že už teď máte problém peníze utratit? Nemám problém s tím, když přidáte policistům a hasičům, ale j...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Situace v českém průmyslu je stabilizovaná

15:16 Petr Dufek: Situace v českém průmyslu je stabilizovaná

Ačkoliv PMI v červenci poklesl pod magickou padesátibodovou hranici, situace v našem největším odvět…