Zbyněk Fiala: Z dálnic opět dál nic

02.10.2013 12:20 | Zprávy

Zemětřesení na ministerstvu dopravy, kterému padl za oběť i David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic, tedy státní investor největších současných veřejných staveb, se mi okamžitě propojilo s několika kauzami. Přibývá dálnic, které jsou hrbaté, chystají se spadnout, už to tam spadlo, nedá se tam jezdit, zkrátka – dál nic.

Zbyněk Fiala: Z dálnic opět dál nic
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák

Stačí se podívat jen na pár případů z posledního období:

Trasa dálnice D3 je hnána přes poddolované území v okolí Jílového a může být nebezpečná (nebo extrémně nákladná), jak je známo z geologických posudků už od roku 1996. Přesto by tam ŘSD klidně stavělo, kdyby tuto trasu nezrušil Krajský soud v Praze – z úplně jiných důvodů.

V podobně nebezpečném terénu byla trasována i D8 za Lovosicemi, ale tam už se obavy ze sesuvů potvrdily tím nejpřesvědčivějším způsobem. Stavba tohoto 16 kilometrového úseku, která nakonec měla stát 16 miliard korun, je od června zavalena největším sesuvem svého druhu v ČR. Už čtvrt roku proto znovu stojí a není vyloučeno, že bude stavbaři opuštěna navždy.

Podivné trasy českých dálnic mají svůj původ v politickém dávnověku (koncepce vznikaly už za Štrougala), který pak byl zakonzervován spekulativními nákupy pozemků na uvažované trase. Do těch se pouštěli jen zasvěcenci, tedy ti, kdo věděli s jistotou, kudy to povede, i ti, kdo to tam dokázali prosadit. Kdo to dotáhl až do konce a odrazil všechny pokusy ekologů a geologů, kteří upozorňovali na nejrůznější pasti schvalované trasy, mohl počáteční investici na úrovni padesátky za metr čtvereční zúročit prodejem pozemku státu za dvě tisícovky nebo víc. To vysvětluje úpornost sporů o to, kudy to povede. Nebo odklady stavby tam, kde to spekulanti dosud vykoupit nestihli.

Když jsem se o tyto případy zajímal, narazil jsem na detaily iniciativy „stínové ŘSD“, kterou tvoří zkušení dálniční projektanti z D5 a jiných staveb a je financována Radimem Jančurou ze Student Agency. Vzešla z pobouření nad šílenou rekonstrukcí D1, která má být sedm let rozkopaná a pro řidiče ve stavu, jako bychom ji neměli. Přitom se tam má utratit jen na stavebních nákladech 22 miliard korun.

Poukazuje na to, že nikdo nezpracoval celkové ekonomické dopady takto pojaté rekonstrukce D1. Pokud jde o náklady, jsou mnohem vyšší, protože je třeba zakalkulovat i opravy během životnosti stavby. A pak je třeba přičíst i hodnotu ztraceného času. Zoufalí řidiči v kolonách, kteří musí čučet do prázdna, přece původně jeli něco dělat. Občané dálnici financují ze svých daní, ale stát – reprezentovaný ŘSD – nebere vůbec žádné ohledy na jejich potřeby. I při metodice, kterou ŘSD disponuje, vycházejí ztráty řidičů, dopravců a uživatelů dopravních služeb na osm milionů korun denně.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vasevec.cz

Mgr. Jan Lacina byl položen dotaz

Jak si vysvětlujete, že po tolika letech komunisté přichází se změnou názvu?

A myslíte, že jim to zajistí lepší výsledky, že je lidé budou volit i třeba za 10 let? Mě třeba udivuje, že je volí i dnes, po tolika letech, podle mě je tak musí volit i mladší generace. Jak si to vysvětlujete?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Zločinci pod záštitou státu 1

15:57 Zdeněk Jemelík: Zločinci pod záštitou státu 1

Směr života jednotlivce často určují náhodná setkání. Je tomu tak i v případě, o němž začínám psát.