Chládek (ČSSD): Ministře Drábku, předškolní vzdělávání je víc než jen hlídací služba

25.08.2011 12:01

Ministr práce a sociálních věci Jaromír Drábek z TOP 09 představil v minulých dnech svou koncepci zjednodušení předškolní péče o děti.

Chládek (ČSSD): Ministře Drábku, předškolní vzdělávání je víc než jen hlídací služba
reklama

Stručně řečeno - místo školek chce zřídit tzv. dětské skupiny a chůvy by měly mít nově živnostenský list. Ministr Drábek chce podle svých slov zjednodušit rodičům návrat do práce. Nejsem si však jist, zda si Jaromír Drábek uvědomuje, že toto hledisko zohledňuje jen část funkce předškolní péče. Tou další rolí, kterou předškolní vzdělávání plní, je především samotné vzdělávání.

Předškolní vzdělávání je základním a rozhodujícím prvkem vzdělávacího systému, který zásadním způsobem ovlivňuje další úspěšnost či neúspěšnost dítěte v dalších stupních vzdělávací soustavy a dává pevné základy pro jeho budoucí úspěšnou pracovní kariéru. Předškolní vzdělávání má rovněž klíčový význam při utváření osobnosti a její socializace. Absolvování předškolního vzdělávání významně ulehčuje dítěti jeho vstup do základní školy. Proto je nutné zajistit dostupnost kvalitních zařízení předškolního vzdělávání. Stát je totiž za kvalitu vzdělávání a jeho dostupnost zodpovědný.

V celé řadě míst České republiky dochází ke značnému nedostatku míst v předškolních zařízeních, které nápad současné vlády s podporou firemních školek a vytvoření tzv. dětských skupin nespasí. Firemní školky samozřejmě mohou fungovat jako doplněk systému, ale základem je široká síť veřejných předškolních zařízení. Jejich zřizovatelé se bohužel potýkají s nedostatkem finančních prostředků, a vybudování nových či rozšíření kapacit stávajících předškolních zařízení je nad síly většiny měst a obcí.

Jsem tedy přesvědčen, že chůva s rychlokurzem nemůže nahradit kvalitní mateřskou školu. V návrhu ministra Drábka vidím minimálně dvě rizika:

a) ohrožení socializační role předškolního vzdělávání

b) vytvoření zařízení na odkládání dětí, které rezignuje na vzdělávací roli

Ministr Drábek by se měl zamyslet i nad jiným řešením současné neutěšené situace v předškolním vzdělávání. Přeplněnost mateřských škol by šla například řešit podporou rozšíření těch stávajících. Obce totiž mají mnohdy kvalifikovaný personál a školky velmi dobře fungují a plní svou roli. Chybí však prostředky na jejich rozšíření. Vláda by měla hledat systémové řešení, jak pomoci městům a obcím při rozšiřování stávajících kapacit či budování nových mateřských škol například formou bezúročných půjček.

Pokud se budeme snažit řešit nedostatečnou kapacitu předškolních zařízení zaváděním „samospásných" novinek, tak hrozí reálné riziko poklesu úrovně předškolního vzdělávání v ČR, které bylo vždy na velmi vysoké úrovni. Z tohoto důvodu ČSSD na podzim tohoto roku představí svůj návrh na řešení této problematiky, ve kterém budou například návrhy podpory ze strany státu, ale i zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání (velmi důležitý pro plynulý přechod dítěte na základní školu).

Marcel Chládek, senátor a stínový ministr školství za ČSSD

Dále čtěte:
Drábkova ministerská školka je bez učitelek
Drábek chce dětské skupiny místo školek. S mírnějšími hygienickými pravidly

Dotaz Marcelu Chládkovi můžete položit ZDE ##PROFIL 39##

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: ČSSD

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Hejtman Červíček: Královéhradecký kraj je jeden ze tří nejvíce proočkovaných regionů ČR

22:13 Hejtman Červíček: Královéhradecký kraj je jeden ze tří nejvíce proočkovaných regionů ČR

Už čtyři měsíce se v Královéhradeckém kraji očkuje proti covid-19. Do 20. dubna v regionu dostalo mi…