Chládek (ČSSD): Navrhujeme řešení kritické situace v čerpání peněz EU

27.02.2012 18:05 | Zprávy

ČSSD navrhuje řešení kritické situace v čerpání peněz EU na ministerstvu školství.

Chládek (ČSSD): Navrhujeme řešení kritické situace v čerpání peněz EU
Foto: senat.cz
Popisek: Senátor Marcel Chládek

Sociální demokracie dnes představila čtyři řešení kritické situace v čerpání evropských peněz v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK) na ministerstvu školství.

ČSSD opakovaně upozorňovala na reálné riziko ztráty více než 50 miliard korun pro oblast vzdělávání. Ministru Dobešovi se ale i přes opakované veřejné přísliby nepodařilo zásadně zlepšit čerpání těchto prostředků. Proto sociální demokracie proto přichází s vlastními návrhy, které v případě realizace mohou napomoci k záchraně miliard korun pro české školství:

1. Přesun prostředků do regionálních operačních programů (ROP).

Úspěšnost těchto operačních programů je velmi vysoká, navíc je zde převis poptávky nad nabídkou; prostředky budou vyhrazeny na rekonstrukce či stavbu školských zařízení (mateřských, základních a středních škol).

2. Přesun prostředků v rámci samotného OPVK do jiné prioritní osy.

Přesun nečerpaných prostředků v ose 3.1 na osu 1.1  - Zvyšování kvality ve vzdělávání - by znamenal výrazné zrychlení a zefektivnění čerpání peněz z EU. Dojde k účelnému čerpání na rozvoj vzdělávání.

3. Připravit smysluplné individuální národní projekty ministerstva školství.

Samotná příprava podle připomínek Evropské komise (viz dopis Aurélia Celília z EK) by se zaměřila na tyto možné oblasti: projekty pro zkvalitnění oblasti regionálního školství, terciární a celoživotní vzdělávání; zkvalitnění systému vzdělávání pedagogických pracovníků; analýza výsledků PISA, návrhy řešení a jejich implementace.

4. Přesun v rámci ESF z osy 3.1 na ministerstvo práce a sociálních věcí.

V tomto případě by mohly být prostředky využity v Operačním programu Lidské zdroje a zaměstnanost, například na rekvalifikaci.

Hrozba ztráty miliard korun je bohužel velmi reálná a na řešení již zbývá velmi málo času. Proto kromě rychlosti čerpání je důležitá i efektivita využití finančních prostředků. Pokud musíme nabízené evropské peníze využít pro smysluplné projekty, které zvýší úroveň českého školství. Možnost čerpání tak velkého množství finančních prostředků, tedy více než 50 miliard korun pro rozvoj školství, se nebude opakovat.  

Marcel Chládek, senátor a stínový ministr školství ČSSD

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Marcel Chládek

Jan Jakob byl položen dotaz

Inflace

Vy fakt myslíte, že se můžete pyšnit nízkou inflací? Nebyla snad právě za vaší vlády rekordní v historii ČR? Uvědomujete si, že tím lidé přišly o dost peněz, kterých hlavně vlivem neustálého zdražování všeho mají čím dál méně už tak? Co jste proti té drahotě udělali?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Herman (ANO): Údajně lživý „kolínský leták“ je zralý na omluvu v médiích. Jaká byla pravda?

13:09 Herman (ANO): Údajně lživý „kolínský leták“ je zralý na omluvu v médiích. Jaká byla pravda?

Možná je na čase požadovat omluvu po některých TV stanicích a zpravodajských serverech.