Chovanec: Kalouskovy plány na zrušení SFDI jsou nezodpovědné

27.03.2012 12:45 | Zprávy

ČSSD považuje plány ministra financí Miroslava Kalouska na zrušení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) za nesystémové, nezodpovědné a zcela nepřijatelné.

Chovanec: Kalouskovy plány na zrušení SFDI jsou nezodpovědné
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

Vážně by ohrozilo průběžné financování dopravních staveb nejen z evropských, ale i národních zdrojů.

„Namísto šílených nápadů by se měl ministr Kalousek vážně a koncepčně zamyslet nad řádným čerpáním peněz z EU. Již dnes hrozí, že se díky omezování investic do dopravních staveb nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava vyčerpat desítky miliard korun. Argumentace, že zrušením SFDI ušetříme 260 miliónů, tak rozhodně neznamená úsporu státních prostředků, ale právě naopak,“ uvádí k celé věci stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.

Stav tuzemských silnic a železnic je podle něj stále žalostnější. Nároky na jejich opravu a modernizaci stále rostou, ale částka, kterou dostává SFDI a potažmo celý rezort dopravy ze státního rozpočtu, klesá, upozornil. „Rozvoj dopravy přitom přispívá ke snižování nezaměstnanosti a rozvoji ekonomiky regionů a tím celého státu. To se projevuje například u inkasa daní a nárůstu plateb DPH od jednotlivých firem,“ tvrdí Chovanec.

ČSSD je přesvědčena, že zachování SFDI je nejen nutné, ale i prospěšné. Rezortní ministr by pak měl především nastavit jasná pravidla hospodaření fondu, obnovit kontrolní mechanismy a zasadit se o transparentnost vynakládaných finančních prostředků.

„Chápu snahu o šetření, ale toho nedosáhneme tím, že zrušíme klíčovou instituci pro financování dopravní infrastruktury. Uspořit se dá například zamezením spekulací s výkupními cenami pozemků. Ty představují mnohdy i více než třetinu všech nákladů celého díla,“ říká Chovanec.

Každá oblast by měla mít podle Chovance do budoucna svou vizi. Proto je nejvyšší čas zahájit seriózní debatu o budoucím financování dopravy. Jednou z vizí je nastartovat systém, v němž by se prostředky, které doprava vytvoří, do tohoto rezortu vracely.

„Ze spotřební daně z pohonných hmot se do dopravní infrastruktury vrací jen velmi málo. Myslím si, že je reálné hovořit o požadovaném podílu na této spotřební dani ve výši 40 procent,“ říká Chovanec. Nemuselo by se podle něho jednat o skokové zvýšení, ale o postupné navyšování částky o 10-15 % ročně. To by představovalo dopad do státního rozpočtu ročně zhruba 10 miliard korun. Další otázkou je podle něj i nastavení celoplošného zpoplatnění silnic, které by nahradilo současný nespravedlivý systém dálničních známek a mýta.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: cssd.cz

Ženíšek: Posuzování etiky jsem u umělé inteligence vynechal

Zajímá mě proč jste ji vynechal? Etika je přeci také důležitá. A druhá věc, jak je opatřeno, že o nás umělá inteligence nebude shromažďovat i osobní data, které pak může někdo zneužít? Děkuji za odpověď. Klára

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Scheinherr (Praha sobě): Nepotřebný Hřebík bude sloužit pěším a cyklistům

23:08 Scheinherr (Praha sobě): Nepotřebný Hřebík bude sloužit pěším a cyklistům

Informace na svém veřejném facebookovém profilu o využití železničního mostu přes Nádražní ulici na …