Chovanec: Kalouskovy plány na zrušení SFDI jsou nezodpovědné

27.03.2012 12:45 | Zprávy

ČSSD považuje plány ministra financí Miroslava Kalouska na zrušení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) za nesystémové, nezodpovědné a zcela nepřijatelné.

Chovanec: Kalouskovy plány na zrušení SFDI jsou nezodpovědné
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

Vážně by ohrozilo průběžné financování dopravních staveb nejen z evropských, ale i národních zdrojů.

„Namísto šílených nápadů by se měl ministr Kalousek vážně a koncepčně zamyslet nad řádným čerpáním peněz z EU. Již dnes hrozí, že se díky omezování investic do dopravních staveb nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava vyčerpat desítky miliard korun. Argumentace, že zrušením SFDI ušetříme 260 miliónů, tak rozhodně neznamená úsporu státních prostředků, ale právě naopak,“ uvádí k celé věci stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.

Stav tuzemských silnic a železnic je podle něj stále žalostnější. Nároky na jejich opravu a modernizaci stále rostou, ale částka, kterou dostává SFDI a potažmo celý rezort dopravy ze státního rozpočtu, klesá, upozornil. „Rozvoj dopravy přitom přispívá ke snižování nezaměstnanosti a rozvoji ekonomiky regionů a tím celého státu. To se projevuje například u inkasa daní a nárůstu plateb DPH od jednotlivých firem,“ tvrdí Chovanec.

ČSSD je přesvědčena, že zachování SFDI je nejen nutné, ale i prospěšné. Rezortní ministr by pak měl především nastavit jasná pravidla hospodaření fondu, obnovit kontrolní mechanismy a zasadit se o transparentnost vynakládaných finančních prostředků.

„Chápu snahu o šetření, ale toho nedosáhneme tím, že zrušíme klíčovou instituci pro financování dopravní infrastruktury. Uspořit se dá například zamezením spekulací s výkupními cenami pozemků. Ty představují mnohdy i více než třetinu všech nákladů celého díla,“ říká Chovanec.

Každá oblast by měla mít podle Chovance do budoucna svou vizi. Proto je nejvyšší čas zahájit seriózní debatu o budoucím financování dopravy. Jednou z vizí je nastartovat systém, v němž by se prostředky, které doprava vytvoří, do tohoto rezortu vracely.

„Ze spotřební daně z pohonných hmot se do dopravní infrastruktury vrací jen velmi málo. Myslím si, že je reálné hovořit o požadovaném podílu na této spotřební dani ve výši 40 procent,“ říká Chovanec. Nemuselo by se podle něho jednat o skokové zvýšení, ale o postupné navyšování částky o 10-15 % ročně. To by představovalo dopad do státního rozpočtu ročně zhruba 10 miliard korun. Další otázkou je podle něj i nastavení celoplošného zpoplatnění silnic, které by nahradilo současný nespravedlivý systém dálničních známek a mýta.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Také by mě ty vaše seznamy zajímaly

Můžete otevřeně sdělit, kolik tato vláda vyvezla techniky na Ukrajinu? Jestli vás dobře chápu, tak na rozdíl od nás lidí máte k dispozici nějaký seznam. Zveřejníte ho? A dá se vyčíslit celková pomoc Ukrajině - nejen kterou jsme vyvezli, ale i ta, kterou jim poskytujeme tady?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Rakušan: Členství v NATO a Evropské unii, zvyšování výdajů na obranu a vnitřní bezpečnost

4:29 Ministr Rakušan: Členství v NATO a Evropské unii, zvyšování výdajů na obranu a vnitřní bezpečnost

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k setkání s prezidentem.