Chovanec: Z vládní dílny přišla hlava XXII.

02.06.2013 11:09 | Zprávy
autor: ČSSD

Novela zákona o rozpočtovém určení daní připomíná Hellerovu knihu Hlava XXII. Právě tam jakýsi Milo kupoval vajíčka za 30 centů, prodával je za dvacet a ještě na tom vydělal. Vedlejším efektem tohoto výdělku byl však vybombardovaný tábor vlastních vojáků.

Chovanec: Z vládní dílny přišla hlava XXII.
Foto: Plzeňský kraj
Popisek: Ministr vnitra Milan Chovanec

Podobně má se to i s novelou zákona o rozpočtovém určení daní, kterou představilo společně ministerstvo financí a dopravy.

Nová společná iniciativa výše zmíněných rezortů se týká financování regionálních vlaků. Návrh novely zákona totiž počítá s tím, že nynější platby ze státního rozpočtu na železniční dopravu, budou nahrazeny zvýšením příjmů ze sdílených daní. Jedním z argumentů předkladatelů pak je, že tento systém zaručí dlouhodobou stabilitu a státní kase to ušetří 600 miliónů. Odhodlání díky škrtům šetřit v regionální dopravě se tu neobjevuje poprvé. Ministr financí nechtěl například respektovat memorandum, které kraje s vládou podepsaly. Plánoval snížit finanční prostředky na chod železnice již v loňském roce. Tomu se naštěstí podařilo zabránit. Jak se zdá ne na dlouho. Návrh novely zákona, který mění pravidla rozpočtového určení daní, míří totiž naprosto stejným směrem. Podle ní by totiž kraje ročně přišly, světe div se, právě o výše zmíněných 0,6 miliardy korun, z celkové částky 2,65 miliardy, kterou dnes na provoz vlaků mají.

Vypadá to, jakoby se pravicový kabinet pokoušel decimovat fungování krajských samospráv. V případě, že vejde výše zmíněná novela v platnost, přijdou totiž kraje přibližně o čtvrtinu státní dotace na vlakovou dopravu. To by znamenalo vážné ohrožení dopravní obslužnosti ve všech regionech a došlo by zřejmě plošně k výraznému rušení vlakových spojů. Navíc by to přineslo i zvýšení ekologické zátěže, protože by úměrně tomu vzrostla silniční doprava. Pro kraje by to znamenalo ještě další nemalé komplikace, především právní. Důvodem jsou závazky vyplývající ze smluv podepsaných s přepravci, které vyprší až v roce 2021. Nutno podotknout, že vládní materiál určité komplikace předpokládá. Připouští totiž, že redukce peněz patrně povede k určitému omezení poskytovaných služeb ve veřejné dopravě.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Lubomír Metnar byl položen dotaz

Sociální benefity pro Ukrajince.

Dobrý den pane ministře. Mám otázku. Podle PL ze dne 17. 12. 2025 připravila polská vláda návrh novely zákona o pomoci ukrajinským občanům, který počítá s ukončením mimořádného speciálního statusu pro ukrajinské uprchlíky od 4. března příštího roku. Podle mluvčí ministerstva vnitra Karoliny Gałecké ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Havel (TOP 09): Cenzurovat vlastního ministra? To už je ta nová totalita?

22:31 Havel (TOP 09): Cenzurovat vlastního ministra? To už je ta nová totalita?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k situaci kolem ministra Zůny.