Ministr Jankovský: Tvorba zákonů není vaření s pejskem a kočičkou!

02.02.2012 15:00 | Zprávy

Po schválení novely zákona o veřejných zakázkách se v médiích začaly objevovat zavádějící a spekulativní informace, které jsou mnohdy založené na jediném zdroji.

Ministr Jankovský: Tvorba zákonů není vaření s pejskem a kočičkou!
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský

Ty významně poškozují práci nejen týmu na ministerstvu, ale celé expertní skupiny, kterou ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský zřídil. A co je nejhorší, zásadním způsobem poškozují celou vládní reformu nakládání s veřejnými prostředky.

Je totiž nutné zdůraznit, že zákon o veřejných zakázkách je jednou ze součástí celého komplexu zákonů upravujících nakládání s veřejnými prostředky. V rámci tohoto systému se doplňují například zákon o střetu zájmu, zákon o praní špinavých peněz, zákon o obchodních společnostech a další. A tyto zákon musí vytvořit ochrannou hráz nejen kolem peněz ve veřejných zakázkách, ale zejména dotacích a evropských fondech. Proto nelze udělat ze zákona o veřejných zakázkách zlaté tele boje proti korupci, které vzápětí zmrzačíme populistickými paragrafy.

Legislativní systém vyžaduje pečlivou a zodpovědnou práci. Zákony nelze dělat podle receptu na dort pejska a kočičky!

Nadační fond proti korupci (NFPK) zásoboval MMR, poslance, senátory i média mnoha verzemi svých návrhů. Jejich rozdílnost lze doložit i rozdílností návrhů jednotlivých výborů Senátu, přičemž všechny výbory chtěly podpořit návrh NFPK. Návrhy NFPK však znamenaly pouze větší či ještě větší byrokratickou zátěž pro zadavatele i dodavatele. Ta by nepřinesla buď vůbec žádnou, nebo minimální přidanou hodnotu. Šly totiž velmi snadno obejít, čímž se celý proklamovaný protikorupční efekt ztrácel. Žádné v minulosti odhalené korupčních kauze by návrh NFPK nezabránil. Navíc byly návrhy NFPK legislativně velmi nekvalitní, takže v případě přijetí senátního pozměňovacího návrhu by po 1. dubnu 2012 nebylo možné zadat bezchybně veřejnou zakázku v režimu zákona, což by znamenalo nejen problém pro veřejnou správu, ale také značný problém pro čerpání evropských peněz.

Zajímavou tečkou k celé diskusi je vyjádření Davida Albrechta z NFPK na jednání Platformy pro transparentní veřejné zakázky. Informace o stanovisku NFPK: Konečné znění senátního návrhu nelze podpořit. Některé body návrhu jsou možná až protiústavní. NFPK se zapojí do diskuse o řešení otázky transparentnosti vlastnictví.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Ministerstvo pro místní rozvoj

Martin Exner byl položen dotaz

V hybridní a kognitivní válce se musíme bránit a zbrojit stejně jako v té konvenční.

Co tím co jste řekl (viz titulek), přesně myslíte? Jak chcete bojovat proti dezinformacím, hlavně když jste nebyli ani schopni tento pojem přesně definovat? Jak pak chcete bojovat proti něčemu, co není ani definováno? Kde je hranice mezi dezinformací a třeba misinformací nebo tím, co jen není podlož...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Klempíř (Motoristé): Co se stane s českou kulturou a ČT + ČRo po volbách?

15:14 Klempíř (Motoristé): Co se stane s českou kulturou a ČT + ČRo po volbách?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k budoucnosti veřejnoprávních médií