Ministr Kalousek: Naším společným zájmem by mělo být vytvoření stabilního systému

20.12.2011 13:10 | Zprávy

Projev na 32. schůzi Poslanecké sněmovny dne 20. 12. 2011

Ministr Kalousek: Naším společným zájmem by mělo být vytvoření stabilního systému
Foto: Hans Štembera
Popisek: Miroslav Kalousek

Počtvrté děkuji za slovo. Paní předsedkyně, dámy a pánové, oproti svému zvyku budu tentokrát malinko delší, protože tento zákon i změny, které přijal Senát, si to zaslouží. Já připomínám, že před schválením nebo odmítnutím je tu zcela zásadní norma, která tvoří jeden ze tří pilířů reformy daňového systému. Je to pilíř změny pravidel, tedy daňový řád, je to pilíř transformace instituce, tedy jednotné inkasní místo, a je to systém změny legislativy, která umožňuje, aby všechny přímé odvody, tedy daně z příjmů právnických osob, daně z příjmů fyzických osob, zdravotní i sociální pojištění, z jednoho společného základu, který dnes společný není, v jedné sumě, která dnes jednou sumou není, na jednom formuláři, který dnes jedním formulářem není, bylo odesláno do jednoho státního účtu, tedy toho inkasního místa, na místo současných třech a také, aby tato odvodová povinnost byla kontrolována z jednoho jediného místa. To je ten cíl, to je ta systémová změna!

A já velmi prosím, abychom dokázali odlišovat při diskusi o zákonech, které se týkají jednotného inkasního místa, mezi zásadní změnou systému a mezi parametry tohoto systému. Zásadní systémová změna, jak pevně věřím, tady bude na desetiletí, neboť ani opozice nemůže nic namítat proti systémové integraci správců přímých odvodů a proti harmonizaci odvodového základu všech těchto přímých odvodů. Jiná věc jsou samozřejmě parametry, to znamená jednotlivé sazby, které jsou vyměřeny, ať už pro sociální, zdravotní pojištění, daň z příjmů právnických, fyzických osob; u fyzických osob zvlášť pro živnostníky, zvlášť pro daň ze závislé činnosti, otázky paušálů, otázky bonusů, to všechno jsou parametry, kde pokládám za legitimní, že jednotlivé politické síly se nikdy úplně nemohou shodnout, každá k tomu přistupuje z hlediska svých ideových východisek, z hlediska svých programových hodnot a logicky podle toho, jak se bude měnit společenská a politická vůle, se budou měnit i tyto parametry - vždy. Ty nikdy nebudou stabilní. Ale mělo by být naším společným zájmem, abychom vytvořili stabilní systém, v rámci kterého se tyto parametry budou měnit. A diskuse, která je, ať už parlamentní, nebo mediální, to ne vždycky umí tímto způsobem od sebe oddělit. To znamená, diskutujeme-li o dani z příjmů, tak se diskutuje o sazbě, aniž by se přitom jasně řeklo, co je zásadní systémová změna a co je změna parametrická. (V sále je velký hluk.) Mojí prosbou je, abychom - mojí prosbou zejména pro ty, kteří tady tak řvou, že je neumím překřičet, pan poslanec Gazdík například...

Děkuji. Mojí prosbou je, abychom tohle dokázali, abychom vždy dokázali říct, co je ta zásadní systémová změna a co jsou změny parametrické, o které vždycky budou politické síly soutěžit a budou je měnit podle společenské poptávky a úspěchu ve volbách.

Druhou věcí je něco, co mě strašně trápí, že bývá označováno jako přílepek k tomuto zákonu, a to je otázka týkající se zdanění hazardu. To prosím pěkně, až přestane pan předseda John křičet, a tím pádem já budu schopen ho překřičet, to prosím pěkně není žádný přílepek! To je systémová bytostná součást novely zákona o dani z příjmů, protože i tady prosím, abychom dokázali rozlišit mezi změnou systémovou a mezi parametry. Systémová změna totiž nespočívá v ničem jiném, než že odvody z loterií přestávají být osvobozeny od korporátní daně, tedy od daně z příjmů, což znamená, že budou platit daň z příjmů právnických osob jako jakékoliv jiné právnické osoby, ať už ten parametr bude jakýkoliv. Teď je 19, budou platit 19. Jestli kdykoliv nějaká politická reprezentace rozhodne o tom, že to bude 15 nebo 25, budou platit 15 nebo 25. Ale to zásadní je, že prostě budou platit daň z příjmů právnických osob a že, což je možná ještě důležitější, budou podléhat standardní daňové kontrole finančních úřadů podle daňového řádu, což dnes nepodléhají!

Zdůrazňuji. Jestliže dnes ten či onen finanční úřad kontroluje loterijní společnost, pak kontroluje podle zákona o loteriích, kde jeho procesní pravomoci jsou neskonale slabší a menší, než když kontroluje daňový subjekt podle daňového řádu. Tohle je ta systémová změna.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Klára Kocmanová byl položen dotaz

Kocmanová (Piráti): Peníze z trestné činnosti mají pomáhat obětem, ne mizet ve státní kase

Kam přesně ty peníze mizí? A uznáváte tedy, že stát je špatný hospodář? Protože mě to tak často přijde. Platíme daně a ne malé, a přesto tu pak nejsou peníze na pomoc potřebným nebo třeba na platy ve státní správě, na stavbu kvalitních silnic atd. atd.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Černochová: Spolupráce s Etiopií v oblasti obrany

22:31 Ministryně Černochová: Spolupráce s Etiopií v oblasti obrany

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k návštěvě etiopské ministryně obrany.