Ministr P. Dobeš: Realizace PPP projektu na D3 je cestou správným směrem

26.06.2012 14:56

Vláda schválila projektový záměr PPP projektu na D3.

Ministr P. Dobeš: Realizace PPP projektu na D3 je cestou správným směrem
Foto: LIDEM
Popisek: Exministr dopravy Pavel Dobeš

Ministr dopravy Pavel Dobeš na jednání vlády prosadil historicky první tuzemský PPP projekt v rámci dopravní infrastruktury. Jedná se o úsek dálnice D3 Bošilec – Borek. Výstavba části této strategické komunikace formou soukromého kapitálu přinese široké výhody nadregionálního charakteru.

„Věřím, že realizace PPP projektu na D3 je vzhledem k nejistotám spjatými s prognózami tuzemské i evropské ekonomiky správnou cestou pro další rozvoj kvalitní dopravní infrastruktury,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš, podle kterého jde o doplňkový model financování dopravní infrastruktury.

Ministerstvo dopravy předložilo návrh na možnost realizace úseku D3 mezi obcemi Bošilec – Borek formou PPP projektu v délce 18,8 km (stavby 0309/I a 0309/II). Výběr koncesionáře proběhne podle zákona o veřejných zakázkách. „Předpokládáme, že zadávací řízení na výběr koncesionáře se rozběhne v druhé polovině tohoto roku,“ řekl ministr dopravy Pavel Dobeš s tím, že samotná stavba by mohla začít na jaře roku 2014 s termínem dokončení v roce 2016. Vzhledem k souhlasu vlády s projektovým záměrem nyní začne MD připravovat podklady pro možnost zahájení zadávacího řízení na výběr koncesionáře, které vláda následně musí dle novelizovaného zákona o veřejných zakázkách opětovně odsouhlasit. Investiční náklady na tento úsek se odhadují na přibližně 5 miliard korun. Předmětný úsek dálnice D3 se nachází v dobrém terénu, celková cena za předmětný úsek je tak velmi příznivá a srovnatelná s obdobnými úseky v zahraničí jako například v Polsku či Maďarsku.

V této souvislosti je důležité zmínit, že zahájení plateb koncesionáři započne až v okamžiku zprovoznění daného úseku dálnice,“ řekl ministr Dobeš a zdůraznil, že realizace projektu nebude během výstavby klást nároky na výdaje z veřejných rozpočtů.

PPP projekt D3 bude založen na platbě za dostupnost. To znamená, že koncesionáři budou hrazeny splátky v závislosti na tom, jak bude dodržovat parametry kvality provozování daného úseku dálnice. Platby za dostupnost budou poskytovány od okamžiku zprovoznění projektu, předpokladem je 30 let provozování. „Konečná cena roční platby za dostupnost, která bude jediným zásadním hodnotícím kritériem podaných nabídek, bude známa v okamžiku podání závazných nabídek,“ uvedl k tomu ministr Pavel Dobeš s tím, že tato praxe je běžná i v zahraničí. Je nutné upozornit, že konečná platba za dostupnost nezahrnuje pouze splátky investičních nákladů, ale i platby za provoz a údržbu, stejně tak jako úhradu finančních nákladů. Před samotným rozhodnutím ministerstva dopravy realizovat pilotní projekt PPP v oblasti dopravní infrastruktury, zástupci resortu čerpali zkušenosti od svých kolegů v zahraničí (například ve Francii), kde je tato forma financování naprosto běžnou záležitostí.

Podle ministerstva dopravy má tato forma mimorozpočtového financování dopravní infrastruktury nesporné výhody celostátního významu. Jde o příležitost pro stavební společnosti, které se vzhledem k ekonomické krizi stále potýkají s poklesem zakázek, dojde k rozšíření nabídky pracovních příležitostí, zvýší se daňové odvody těchto zaměstnanců pro státní rozpočet, navýší se daňové příjmy u firemních daní a v neposlední řadě tento projekt povede k rychlejšímu zajištění kvalitní dopravní obslužnosti nejen v rámci jihočeského regionu.

„PPP projekt D3 je první vlaštovkou v tuzemské dopravní infrastruktuře. Pokud se tento model osvědčí, můžeme ho aplikovat i na další vhodné projekty,“ doplnil ministr dopravy Pavel Dobeš.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Richter (ANO): Neschválení tohoto bodu může vyvolávat pocit, že policie něco tají

21:03 Richter (ANO): Neschválení tohoto bodu může vyvolávat pocit, že policie něco tají

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 ke zřízení poslanecké komise k vyšetření stř…