Vážený pane místopředsedo, vážený pane poslanče, já budu reagovat na událost, která se odehrála v posledních dnech. Dovolte mi tedy k tomu několik málo slov.
Úřad práce vyplácí prostřednictvím jednotného výplatního místa měsíčně více než 1,9 milionů nepojistných dávek a také v tomto čísle jsou zahrnuty podpory v nezaměstnanosti. To všechno je v objemu více než 6 miliard korun měsíčně, takže jsou to opravdu velmi významné prostředky a velmi významné transakce.
Zákonný termín pro výplatu dávek je stanoven jako měsíc, za který dávka přináleží a chci říci možná trochu na obranu, že zákon v žádném případě nestanoví garanci konkrétního dne pro výplatu, to znamená, stanoví ten měsíc. Přesto, že úřad práce ve snaze vyhovět klientům, tak dodržuje obvyklé termíny, tak někdy skutečně není možné garantovat to přesné datum, a to jak s ohledem na různé rozložení pracovních dnů, tak i s ohledem na to, že u některých dávek je nutné znovu přehodnocovat výši té dávky s ohledem na doložení příjmů a podobně. To jsou věci, které někdy zpožďují výplatu dávek.
Událost, o níž hovořím a o níž jste hovořil i vy, tak se vlastně týkala předcházejícího dne a musím říci, že technicky byl osmého, to znamená minulý týden v pátek, odeslán z krajské pobočky úřadu práce, protože tato událost se stala pouze lokálně, konkrétně v místě působnosti Úřadu práce Olomouc, tak byl vypraven požadavek do toho jednotného výplatního místa, požadavek na výplatu dávek prostřednictvím sKarty a pak následuje proces, další transfer z účtu jakoby technického, který udávají už konkrétní poběratelé dávky. V souboru, který obsahoval již zmíněných a známých 15 tisíc požadavků, tak došlo k softwarové chybě, to znamená, nebyl zaznamenán mezi úřadem práce a Českou spořitelnou ten pohyb, který se vlastně provádí prostřednictvím jednotného výplatního místa. To znamená, ten pokyn k bezhotovostnímu převodu na cílový účet klienta. Dávka byla vyplacená pouze do České spořitelny, která dále už nevěděla, jakým způsobem ho má procesovat. Chyba opravdu byla odstraněna do druhého dne a mohu říci, že dnes by měly být dávky připsány na koncové účty klientů. Došlo tam k jedno dvoudennímu zpoždění. Já i toto považuji za problematické právě s ohledem na ty důvody, o kterých jste tady hovořil, to znamená, že mladé rodiny s dětmi počítají de facto každý den, kdy dostanou dávky, že na svých účtech mají konkrétně stanovené trvalé příkazy, kterými potom platí ať bydlení nebo cokoliv jiného. To je samozřejmě další velmi pádný argument.
My jsme současně touto chybou odhalili tu softwarovou nedokonalost, která tam byla a jsme přesvědčeni o tom, že právě toto již bude tak ošetřeno, aby se to v dalších měsících neopakovalo. Takže ještě jednou. Chci říci, že se všem klientům omlouváme a věříme, že se k tomuto podobnému nedostatku už nebudeme vracet. Děkuji.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR