Seďa (ČSSD): Co se skrývá za „průměrným rizikem“ korupce v resortu obrany

02.02.2013 22:21

Zpráva Transparency International vyhodnotila Ministerstvo obrany ČR jako resort s „průměrným rizikem“ korupce, a to při srovnání s 82 zeměmi světa.

Seďa (ČSSD): Co se skrývá za „průměrným rizikem“ korupce v resortu obrany
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Česká republika byla zařazena do skupiny C, mimo jiné země spolu s Bulharskem, Chorvatskem. Francií, Řeckem, Maďarskem, Itálií, Polskem, Španělskem, Lotyšskem a Slovenskem. Podle tohoto hodnocení má ČR formálně nastaveny všechny mechanismy, ale jejich efektivita a funkčnost je sporná.

Souhlasím s tím,že rezervy existují v předcházení korupčních rizik ve finančním řízení a akvizicích. A zajisté by bylo vhodné zkvalitnit kontrolní mechanismy na všech úrovních. Nicméně z mého pohledu je celý systém špatně nastaven, protože se neopírá o strategické a střednědobé plánování, koncepci modernizace armády a reálné možnosti rozpočtu kapitoly 307. Mnohé vojenské akvizice byly a jsou prováděny ad hoc, zejména citlivé nákupy pro zahraniční mise. A to bez ohledu na celkové náklady, včetně dodávek náhradních dílů, výdajů na servis, modernizaci v čase a s ohledem na technický život nakupujících položek.

Národní úřad pro vyzbrojování musí vycházet z požadavků armády na základě dlouhodobé koncepce modernizace české armády. Tyto požadavky pro potřeby výběrového řízení musejí být posouzeny a analyzovány nezávislými odborníky z vojenských technických a výzkumných ústavů, a to nejen z pohledu plnění takticko technických požadavků, reálných potřeb armády, možností rozličných variant řešení či z pohledu cenové analýzy. Tato analýza by měla brát ohled i na zachování schopností domácího obranného průmyslu, zajištění zaměstnanosti, výběr daní a odvodů, zejména v případě nákupu mimo Českou republiku.

Z tohoto pohledu je nezbytné, aby každý nákup ze zahraničí měl jedno z hodnotících kritérií míru spoluúčasti českých firem na dané zakázce, a to minimálně ve výši 40%.

Při pořízení nákupu přes NSPA (NATO Support Agency, dříve NAMSA) je základem přesná specifikace požadavků, akvizici je nutno rozložit v čase a množství na základě finančních možností a aktuálních potřeb armády. A zejména je nutno dlouhodobě plánovat potřeby naší armády tak, aby se podniky z Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu mohly připravit na budoucí potřeby a případnou modernizaci v AČR. Předvídatelnost a transparentnost celého průběhu akvizice je nejlepším lékem na možné korupční chování. Základním předpokladem pro kvalitně připravené, transparentní a efektivní vojenské nákupy je personální posílení odborníků v Národním úřadu pro vyzbrojování.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): My že podněcujeme protiukrajinské nálady? Tím, že chceme mír?

6:16 Mašek (ANO): My že podněcujeme protiukrajinské nálady? Tím, že chceme mír?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke slovům prezidenta Pavla.