Švagr (ČSSD): Ministerstvo dopravy - dvakrát měřit, jednou (ne)slučovat

30.01.2013 4:32 | Zprávy
autor: cssd.cz

Jakkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že agendy ministerstev dopravy a průmyslu a obchodu mají řadu průsečíků, ve skutečnosti tomu tak není.

Švagr (ČSSD): Ministerstvo dopravy - dvakrát měřit, jednou (ne)slučovat
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Rozsah působnosti obou resortů je natolik široký, že požadavek na samostatné řízení je určitě namístě.

Ve snaze uspořit veřejné výdaje a snížit počet administrativních pracovníků schválila vláda na jednání dne 16.1.2013 sloučení dvou ministerských resortů - dopravy s průmyslem a obchodem. Z proklamovaných větších ministerských rošád je na stole nakonec pouze tento jeden návrh. Ačkoli se může na první pohled zdát, že jde o neutrální krok, neboť žádné z ministerstev de facto nezanikne, ale dojde pouze ke spojení agend do jediného úřadu, přesto půjde o výrazný zásah do výkonu veřejné správy. Zkusme popsat některá fakta, každý, ať si pak na sloučení udělá vlastní názor ...

1. historické hledisko

Samostatný ministerský rezort dopravy má u nás dlouhodobou tradici. Již v období let 1918-1938 existovalo  ministerstvo železnic, které reprezentovalo v té době dominantní dopravní obor. Prvním skutečným ministrem dopravy byl 1. prosince 1938 jmenován divizní generál Alois Eliáš, pozdější ministerský předseda protektorátní vlády, kterého nacisté v roce 1942 popravili. Od té doby, s výjimkou exilové vlády za II. světové války, měl v exekutivě vždy resort dopravy své samostatné zastoupení. Docházelo pouze k úpravě rozsahu věcné agendy, a tak se k ministerstvu dopravy čas od času připojovaly také spoje. Je zcela evidentní, že doprava byla vždy ( a zůstává i dnes) natolik významným segmentem národního hospodářství, že mělo smysl její fungování řídit v rámci samostatné organizační složky státu. Rozvoj dopravních systémů, růst nároků na kvalitu, kapacitu a bezpečnost tento význam v čase ještě akcentoval.

2. evropské hledisko

Pokud vezmeme do úvahy 27 členských států Evropské unie, pak převažuje exekutivní uspořádání s přímým resortním zastoupením dopravy (například Dánsko, Finsko, Velká Británie, Irsko, Lotyšsko, Litva). Stejně tak je tomu i u všech našich hraničních sousedů. Ani u většiny ostatních států ale není doprava zcela anonymně skryta do agendy jiného ministerstva (například lucemburské Ministerstvo udržitelného rozvoje a infrastruktury, nizozemské Ministerstvo infrastruktury a životního prostředí nebo slovinské Ministerstvo pro infrastrukturu a územní plánování). Státy, které mají dopravu začleněnu pod jiné resorty, jsou například Španělsko (Ministerstvo pro rozvoj) nebo Portugalsko (Ministerstvo hospodářství a zaměstnanosti). Je třeba jít po jednotlivých agendách  a opravdu i po tradici organizování správy věcí veřejných.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Jiří Růžička byl položen dotaz

Cesta do Tibetu

Nic proti té cestě jako takové, ale je pravda, že jste na oslavu narozenin Dalajlámy letěli za peníze z našich daní dokonce snad vládním speciálem? A pokud ano, jaký má taková cesta pro nás jako občany přínos? A kolik nás přesně stála? PS: Podle mě by u každé zahraniční cesty z našich peněz měly být...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kupka (ODS): Vzdělání je klíčem ke svobodě i prosperitě

17:03 Kupka (ODS): Vzdělání je klíčem ke svobodě i prosperitě

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke vzdělání.