Vlasák (ODS): Skupina europoslanců se zasazuje o evropské dotace na českou dopravní síť

09.11.2012 10:01

Na dnešním zasedání dopravního výboru Evropského parlamentu předkládá skupina českých europoslanců v čele s Oldřichem Vlasákem pozměňující návrhy k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T tak, aby měla ČR větší možnost čerpat v následujícím období evropské dotace na dopravní infrastrukturu.

Vlasák (ODS): Skupina europoslanců se zasazuje o evropské dotace na českou dopravní síť
Foto: ODS
Popisek: Europoslanec Oldřich Vlasák

Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, který dnes zasedá v Bruselu, projednává pozměňovací návrhy k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T, který předložila Barossova Evropská komise. Návrhy se zasazují o to, aby hlavní dopravní síť počítala se zapojením řady českých měst a umožnila jejich propojení se zahraničím. Konečná podoba plánu, jehož cílem je přetvořit do roku 2030 stávající nesourodý systém evropských silnic, železnic, letišť a kanálů v ucelenou dopravní síť, bude mít rozhodující význam pro přidělování evropských dotací po roce 2013.

Místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák, který předkládá nejvíce pozměňujících návrhů, to komentoval:„ V době, kdy vláda ČR nemá peníze a snaží se sestavit co nejvyrovnanější rozpočet, který nevyhnutelně omezí státní investice do dopravní infrastruktury, považujeme za důležité, abychom zajistili financování co nejvíce projektů na území České republiky z evropských peněz. Námi předložené návrhy na doplnění hlavní dopravní sítě se týkají například Brna, Hradce Králové, Ostravy, Karlových Varů a dalších míst. Pokud budou přijaty, výrazně se zlepší přístup k evropským dotacím pro související dopravní projekty.“

Hlavní dopravní síť  TEN-T má propojit silnicemi a železnicí celkem 83 hlavních evropských přístavů a dále 37 hlavních letišť s významnými městy. Přes 15 000 km železničních tratí by mělo být zmodernizováno na vysokorychlostní tratě a plán také zahrnuje 35 významných přeshraničních projektů, jejichž cílem je zlepšit dopravní spojení mezi jednotlivými státy. Tato síť má zlepšit provázanost mezi různými druhy dopravy a přispět k plnění cílů EU v oblasti změny klimatu snížením emisí CO2 z dopravy. Hlavní dopravní síť TEN-T má být vybudována do roku 2030, všechny projekty zařazené do této sítě budou prioritou pro financování ze strany EU. Pro toto období počítá evropský rozpočet na dopravu s částkou ve výši 31,7 miliardy EUR. Páteřní dopravní síť považuje EU za nezbytnou pro ekonomické fungování jednotného trhu a skutečný volný pohyb zboží a osob v Unii.

V návrhu Evropské komise se počítá s následujícími prioritami týkajícími se České republiky:

1. V hlavním síťovém koridoru Balticko – jaderském (s železničními tratěmi Katovice – Ostrava – Brno – Vídeň  a  Katovice – Žilina – Bratislava – Vídeň) by měly být modernizovány některé příhraniční úseky tratí.

2. V hlavním síťovém koridoru spojujícím Německo s Bulharskem a Řeckem mají být zpracovány studie vysokorychlostní železnice spojující Drážďany s Prahou, má dojít k přizpůsobení pražských tratí pro nákladní dopravu a investicím do modernizace hraničního spojení Břeclav Bratislava.

Mezi návrhy Oldřicha Vlasáka patří přidání vysokorychlostní trati Ústí nad Labem–Drážďany do hlavní sítě TEN-T a přidání Brna jako uzlu do této sítě, dále například modernizace existujícího spojení mezi Českou Kubicí–Řeznem v rámci páteřní sítě a změna železničního koridoru Praha-Vratislav, tak aby zahrnoval Mladou Boleslav a Liberec.

Další návrhy se týkaly dálniční sítě, například, aby byly dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a rychlostní silnice R35/R55 (Hradec Králové–Přerov) a rychlostní silnice R43 (Moravská Třebová–Brno) zařazeny do páteřní sítě.

Společným návrhem Oldřicha Vlasáka, Olgy Sehnalové a Libora Roučka je pak zařazení letiště v Karlových Varech do hlavní sítě TEN-T.

Ing. Oldřich Vlasák
místopředseda EP
zastupitel statutárního města

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…