Vysloužil (VV): Češi si začínají stěžovat na drahé volání

22.02.2012 11:11

Počet sporů koncových zákazníků s operátory kvůli vyúčtování telekomunikačních služeb se loni zvýšil o pětinu. Český telekomunikační úřad zahájil celkem 123 tisíc nových řízení a rozhodl přes 66 400 sporů. Za nárůstem sporů prý stojí zhoršující se ekonomická situace.

Vysloužil (VV): Češi si začínají stěžovat na drahé volání
Foto: Archiv
Popisek: Poslanec Radim Vysloužil

Na konci roku si podle dostupných podkladů uživatelé více stěžovali na ceny a kvalitu služeb. Stížnosti na cenu tvořily třetinu celkového počtu, tedy přes 41 tisíc stížností. Počet stížností na přenositelnost mobilních čísel se pak zvýšil o více než polovinu. Zajímalo by mě, jak ČTÚ vypořádal tyto stížnosti. Předpokládám, že jako obvykle stížnosti odbyl konstatováním, že průměrné ceny jsou na úrovni průměru v Evropě. Statistika, kterou se ČTÚ ohání, je přitom stejná jako ta, se kterou přišel zástupce operátora Vodafone, Colin Shea. Na jedné straně regulátor mobilního trhu a na druhé straně případný regulovaný mobilní operátor ukazují statistiky, které dokazují, že průměrná cena volání je stejná u nás i v zahraničí. Ukazují však průměrnou cenu veškerého volání v ČR, tudíž jak firemních zákazníků, tak i domácností. ČTÚ vůbec nebere v úvahu rozdílnou situaci cen na trhu mobilního volání pro velké firmy a pro domácnosti. Firmy jsou schopny při vyjednávání cen dosáhnout vyšších slev, na rozdíl od domácností, které jsou obětí oligopolního postavení. Tyto informace vůbec nevypovídají o tom, kolik platí domácnosti. Statistiky zásadně zkreslují ceny pro nefiremní zákazníky.

V tomto případě bych spíše upozornil na výsledky společnosti Telingen, která již několik let provádí propočty ve 30 státech dle metodiky OECD. V porovnání cen za volání v ČR a ostatních zemích, se umisťujeme na chvostu žebříčku s nejdražší cenou. Dle metodiky OECD je v ČR volání zhruba 5x dražší než např. v Dánsku. Ale ČTÚ, “zastánci“ českých spotřebitelů, se pravděpodobně tato čísla moc nehodí. Kdyby měl totiž zájem, může si zakoupit čtvrtletní statistiku vývoje těchto dat.

Chcete-li si udělat vlastní obrázek o tom, jak vysoké ceny za volání máme, srovnejte si, kolik byste platili např. v Rakousku nebo ve Velké Británii. Občanské sdružení spotřebitelů TEST uveřejnilo na svých webových stránkách kalkulačku srovnávání cen mobilních operátorů. Když si označíte nabídky i v zahraničí, můžete srovnat, jak jsme na tom v evropském srovnání.

 Radim Vysloužil, poslanec PSP ČR za Věci veřejné

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Veciverejne.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kasal (ANO): Podvod na předkladatele novely. Mě žádná dohoda dvou ministrů nezajímá

23:07 Kasal (ANO): Podvod na předkladatele novely. Mě žádná dohoda dvou ministrů nezajímá

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…