„Zablokujeme Prahu, že se nestačíte divit. Už toho máme dost,“ varuje předák taxikářů

10.05.2025 14:52 | Rozhovor

„Na celý ten zparchantělý systém tlačíme průběžně. Jenže úředníci si to přehazují pořád jako horký brambor,“ říká místopředseda představenstva Sdružení českých taxikářů Arnošt Drozd. Chtějí, aby měli stejné podmínky jako oni i řidiči z východu pracující u nadnárodních korporací Uber a Bolt. Zatím rozesílají výzvy, ale chystají se i na dost radikální a drsné protesty.

„Zablokujeme Prahu, že se nestačíte divit. Už toho máme dost,“ varuje předák taxikářů
Foto: Archiv
Popisek: Taxi

Nedávno jste vyzvali vládu, aby zajistila rovné podmínky v podnikání v oblasti osobní přepravy cestujících. Stejnou výzvu jste teď poslali na ministerstvo dopravy. Co tím sledujete?

Ostatně to samé budeme posílat i na ministerstvo vnitra, průmyslu a obchodu, práce a sociálních věcí, ředitelství městské i státní policie v Praze. Všech těchto institucí se naše požadavky týkají.

Plnění souvisejících zákonů, jako je živnostenský, o silničním provozu a dalších, totiž ani jedna instituce nevymáhá, takže to jsou jen cáry papíru. Chtějí to jen po běžných taxikářích, ale tyto zákony by měly platit i pro řidiče od společností Uber či Bolt, takzvané alternativní dopravce bez texametru a střešní svítilny. A po nich to nikdo nechce. A nechtějí to po nich hlavně proto, že jde o gastarbajtry z východu a většinou Ukrajince. A proč? Protože jsou „váleční uprchlíci“, takže se jim úředníci a policajti bojí cokoliv říct. Městské a státní policii to taky přidělává papírování.

Přitom by se mělo kontrolovat označení vozidel a provozovny, totožnost řidiče, jestli umí česky a tak dále. Každý provozovatel živnosti musí zajistit, aby jeho odpovědný zástupce, v tomto případě řidič, rozuměl česky. To praví zákon.

Proč zmíněné výzvy posíláte zrovna teď, před volbami, když už se to řeší léta?

Vždyť ano. Tady nejde o nějaký výkřik ze tmy, ale my na celý ten zparchantělý systém tlačíme průběžně. Jenže úředníci si to přehazují jako horký brambor. Ministerstvo dopravy nás odkáže na ministerstvo průmyslu a obchodu, protože pod něj spadá živnostenský zákon. A v resortu průmyslu a obchodu vám řeknou, že to předají ministerstvu práce a sociálních věcí, protože se jedná i o takzvaný švarcsystém. Tam vám řeknou, že to musí předat dál a už to zase dlouho nikdo neřeší. Když to urgujete, tak jedete to samé kolečko jednou, podruhé, potřetí a tak dále.

Řešíte to zhruba už od roku 2010. Co s tím?

Radikálnější protesty jsou v plánu. Ve vedení Sdružení českých taxikářů jsme se dohodli, že všechna ministerstva oslovíme, aby si to nemohli přehazovat. Počkáme v zákonné lhůtě na odpověď.

Pak chystáme protest bez vozidel u každého ze zmíněných ministerstev. Tam náš mluvčí předá naše požadavky dotyčnému odpovědnému pracovníkovi, což bývají většinou náměstci. Pokud to nepomůže, tak věřte, že máme za sebou zhruba 1600 řidičů a aut, které postavíme na hlavní tahy okolo celé Prahy a začne dopravní kolaps. Ústavní soud totiž rozhodl, že pomalá jízda je také protest a nelze za ni pokutovat, tak toho využijeme. Jízdou pět kilometrů za hodinu budeme jezdit okolo a po Praze od rána do večera a klidně deset dní v tahu. Takže vzkaz pro politiky, úředníky a policisty zní: „Zablokujeme Prahu, že se nestačíte divit.“

Za zmíněných patnáct let se u moci vystřídaly snad skoro všechny politické strany v Poslanecké sněmovně a jejich úředníci na zmíněných ministerstvech. Proč to nikdo neřeší?

Od roku 2010, kdy k nám vlezl Uber a začal tady jezdit předchůdce Boltu, se dost upláceli běžní úředníci. Když potřebovaly tyto firmy expandovat ve velkém, tak v roce 2019 hodně namazaly a hodně vysoko, aby se změnil zákon v jejich prospěch. Už jsme tlačili tak silně, že jsme podávali trestní oznámení na bývalou pražskou primátorku Adrianu Krnáčovou a tehdejší brněnskou primátorku Markétu Vaňkovou.

Krnáčová totiž propagovala nelegální podnikání nadnárodní korporace. A my jsme upozorňovali na to, že Uber je tady opravdu nelegálně. Teprve to musel rozhodnout španělský soud, že Uber splňuje veškeré náležitosti zprostředkovatele taxislužby, nikoliv spolujízdy. Teprve pak v Česku zareagovali.

Uber má dnes v Praze letiště a západní klientelu, kdežto Bolt zbytek Prahy a východní zákazníky. A věřím i tomu, že se ty firmy dohodly o rozdělení působnosti. Vypadají jako konkurence, ale ten, kdo do toho vidí, má jasno.

Víte, že si zahráváte s ohněm, když obviňujete z korupce nadnárodní firmy a nejvyšší představitele dvou velkých měst?

Řeknu to takhle. Kde nic není, ani čert nebere. Když mi vezmou volant, tak se z toho nezblázním. Navíc jdu letos do důchodu, takže mi je to ukradené.

Máte před důchodem. Proč se v tom až tak angažujete?

Protože tím žiju pětatřicet let, většinu kolegů znám a zvláště těch mladších je mi doopravdy líto. Zažil jsem časy dobrý, špatný, zase dobrý, ale to, co je tady nyní, je jen neustálý marasmus.

Nedávno jen v Praze vydali devatenácti tisící průkaz alternativní taxislužbě, tedy šoférům Boltu a Uberu. Zmíněné firmy navíc řidiče z východu uvrtají vlastně do dluhové pasti. Začnete jezdit, neznáte prostředí, řeč a nic, ale nějaký manažer, tedy zprostředkovatel zmíněné práce, si vás najme a zařadí do svého seznamu. Jezdíte pod ním, jako pod dopravcem. Pronajme vám auto, jaké si vyberete. Za to lepší platíte větší pronájem. A najednou s tím, jak konkurence strmě stoupá, nedokážete vydělat na pronájem. Žijete běžný život. Platíte nájem, stravu, oblečení a tak dále a jste v dluzích. Navíc za vás často nikdo neodvádí zdravotní a sociální pojištění a daň z příjmu, protože vás vykazují jako brigádníka.

Myslíte, že by se to výměnou vlády mohlo změnit?

Doufám v to. Naše bolest je například jedním z témat předsedkyně Trikolory Zuzany Majerové, která nám pomohla, protože v náš prospěch vystoupila v parlamentu a snaží se to tlačit po politické linii. Věřím tomu, že když budou podle memoranda o spolupráci kandidáti Trikolory na kandidátkách Svobody a přímé demokracie, a dostanou se do Poslanecké sněmovny, tak se budou snažit narovnat podmínky v tomto typu přepravy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Ke zvýšení porodnosti

Zajímalo by mě, zda také jako strana nějak řešíte to, jak usnadnit rodičům, kteří se starají o malé děti to, aby mohli pracovat a zároveň se starat o děti, které se o sebe ještě sami postarat nedokážou? Tím myslím, když vám skončí rodičovská, protože i to je podle mě dost problém, který je ale polit...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 22 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

„Zablokujeme Prahu, že se nestačíte divit. Už toho máme dost,“ varuje předák taxikářů

14:52 „Zablokujeme Prahu, že se nestačíte divit. Už toho máme dost,“ varuje předák taxikářů

„Na celý ten zparchantělý systém tlačíme průběžně. Jenže úředníci si to přehazují pořád jako horký b…