Asie předbíhá Evropu kvůli regulacím. Pokud si to politici neuvědomí, nemáme šanci konkurovat, myslí si Pavel Buráň

16.05.2024 13:34 | Rozhovor

Přestože v minulém roce jeho firma prodala více než 4 300 aut a stala se tak největším prodejcem osobních a užitkových vozů na Moravě, podnikatel Pavel Buráň se nezastavuje a již teď ví, že loňská rekordní čísla překoná i letos. „Potřebujeme investovat hlavně do servisního zázemí, abychom zákazníky lépe v čase obsloužili,“ říká Pavel Buráň v rozhovoru, ve kterém prozradil nejen to, co stojí za rychlým nástupem aut z Číny, ale také co špatného je na současném pojetí podpory elektromobility. „Elektrická auta jsou dobrý nápad, ale špatně uchopený. Zákazy a příkazy jsou špatně a zabíjejí elektromobilitu jako takovou,“ myslí si Buráň, který také prozradil svůj osobní tip na letošní automobilovou novinku.

Asie předbíhá Evropu kvůli regulacím. Pokud si to politici neuvědomí, nemáme šanci konkurovat, myslí si Pavel Buráň
Foto: Pavel Buráň
Popisek: Podnikatel Pavel Buráň

Vaše skupina AUTO UH se stále rozrůstá. Zatím poslední akvizicí je autorizovaný servis vozidel MAN ve Zlíně. Proč jste do vaší skupiny zapojili právě tuto společnost? Znamená to, že vaše obchodní úsilí teď budete směrovat také ke kamionům a nákladním autům? 
 
Abych řekl pravdu, autorizovaný servis MANu a další činnosti, jimiž se společnost Truck servis zabývala, byla záležitost navíc. Šlo nám hlavně o areál ve Zlíně, který teď naplno využijeme i pro naše prodejny osobních aut. Tyto aktivity ale chceme nadále rozvíjet a budeme se snažit naplno využít možnosti, jež tato akvizice přinesla. Servis pro značku MAN opravíme a zvětšíme, stejně jako navážeme na velkoobchod s pneumatikami koncernu Michelin, nebo servis nákladních návěsů. Na našich pobočkách budou nově vystavovat a nabízet také nákladní auta značky MAN, nakonec je to jedna z koncernových značek Volkswagen Group. Zaměstnancům Truck servisu jsme slíbili, že jejich pracovní místa zůstanou zachována. To splníme a nadále budeme pokračovat v aktivitách bývalých majitelů. Budeme potřebovat další automechaniky a další profese, abychom mohli služby ještě zlepšit. Vzniknou tak další pracovní místa v naší skupině AUTO UH.
 
Je to poslední velká akvizice, kterou pro letošní rok plánujete, nebo se poohlížíte ještě po některých dalších firmách či značkách? 
 
To víte, že se poohlížíme, ale dopředu nemůžu nic ani naznačit.
 
I přesto tuto novou akvizici vaše skupina dominuje především v prodeji a servisu osobních a užitkových aut. Jaká situace je aktuálně na trhu? Už se trh vzpamatoval z předchozích krizí? 
 
Víte, my jako skupina AUTO UH pořád rosteme, a to i přes různé krize, které pamatujeme z dob nedávných. Je to dáno hlavně tím, že kupujeme fungující firmy, jež se snažíme ihned zrevitalizovat a naplno využít jejich potenciál. Pokud se podíváte na naše pobočky, kde již revitalizace a optimalizace proběhla, je vidět, že se nám to daří. Každá akvizice, která se uskutečnila, nás posunula dopředu výrazným způsobem. Vykládám to, jako bych to četl z knížky, ale je to samozřejmě i otázka podnikatelského štěstí. Podniky, které jsme koupili, byly etablované, měly historii stejně jako dobré vedení v minulosti. Na mysli mám ARAVER CZ, EURO CAR Zlín, Auto Centrum Jih 2000, Auto Viki nebo třeba C & K v Brně a další. Jsou to lokálně známé značky a v každé se nám po jejím získání podařilo navýšit prodeje i výkony servisů. Pokud to tedy shrneme, tak z našeho hlediska jsme žádnou krizi nezaznamenali.
 
Jen za loňský rok vaše skupina prodala asi 4 300 aut a dosáhla tak zatím historického rekordu. Máme za sebou první čtyři měsíce letošního roku. Podaří se vám tento rekord překonat? 
 
Ano. Zatím se nám daří, čísla za tento rok budou jistě vyšší. Potřebujeme investovat hlavně do servisního zázemí, abychom zákazníky lépe v čase obsloužili. Stabilizovaly se i výpadky v dodávkách vozů, což je další dobrá zpráva. Dnes už by nikdo neměl na svůj vůz čekat 18 měsíců a déle. Dílčí potíže však setrvávají. Například u některých náhradních dílů, kdy náš zákazník musí čekat i několik měsíců na svůj opravený vůz, protože není dostupný blatník nebo přední sklo a podobně. Velmi těžce se podobné situace u zákazníků obhajují. Snažíme se je řešit i nestandardním způsobem, jako je zápůjčka náhradního vozu nebo originální díly sháníme na vlastní pěst po celé Evropě, třeba v Srbsku, Maďarsku nebo jinde. Pro nás je důležitý spokojený zákazník, který se u nás bude cítit dobře a rád se k nám vrátí. My prodáme více aut a zvednou se nám výkony nebo chcete-li tržby i v servisech, a to je náš cíl. A zatím se nám zákazníci naštěstí vracejí, takže čísla za rok 2024 budou lepší, než ty rekordní z minulého roku 2023, což nás těší.
 
Stále častěji se mluví o nástupu dravých čínských automobilek, které našly zastoupení také ve vaší prodejní síti. Čím jsou pro zákazníka tyto auta atraktivní? A potvrzuje se zájem o jejich pořízení také na Moravě? 
 
Tohle je těžké téma a je mnohem složitější, než by se mohlo na první dojem zdát. Souvisí to s politikou. Podle mého názoru jsou asijští výrobci obecně úspěšní hlavně proto, že nejsou svázáni a regulováni tak jako výrobci v Evropě. Tohle by si měli uvědomit naši politici, jinak nebudeme moci asijským výrobcům konkurovat v žádném oboru. Speciálně co se týká aut. Já osobně si myslím, že těch výrobců, kteří budou mít výrobní závody a s tím spojenou logistiku náhradních dílů i v Evropě, tak přibude jistě několik nových globálních značek a ty budou úspěšné i u nás. Prostě budou se nově ve světě rozdávat karty a já pevně věřím, že tradiční značky budou hrát dobře. A když budou mít i stejné podmínky jako jinde ve světě, třeba v té Asii, tak se není čeho bát. Na druhou stranu, my budeme ty hráče pečlivě sledovat a budeme se snažit nabízet auta kvalitních výrobců, třeba z Číny nebo Koreje, když o ně bude zájem u našich zákazníků. My jim dokážeme zajistit náhradní díly i servis po dobu životnosti jejich vozů. 
 
Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Je podle vás správné, že třetí nejsilnější frakce nemá žádné zastoupení ve vedení EP?

Vždyť ti politici zastupují spoustu občanů, kteří jim asi z nějakého důvodu dali svůj hlas. A i když jde zjevně o kritiky toho, jak EU funguje, upřímně, není ta kritika na místě a obecně není kritika potřeba? Nemyslíte, že je třeba, aby se fungování EU změnilo? Na mě to teď působí tak, že tam rozhod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konec 168 hodin, ale Fridrichová v ČT zůstává. Vyoral má jasno, co bude dál

16:59 Konec 168 hodin, ale Fridrichová v ČT zůstává. Vyoral má jasno, co bude dál

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA „Tomuhle propagandistickému braku vzpomínky věnovat nebudu,“ říká z…