Babiš rozdává i lidem štítícím se práce, kritizuje poslanec SPD. Proti hanebnosti, kterou spáchal Sobotka, to ale nic není

16.01.2019 17:32 | Zprávy

ROZHOVOR „Český automobilový průmysl má obrovskou tradici,“ připomíná poslanec za hnutí SPD Jan Hrnčíř a varuje před zbytečnými překážkami, které jeho rozvoji klade Evropská unie, případně ekologičtí aktivisté. Nebezpečím je podle Hrnčíře také vysoká exportní závislost na Evropské unii, v souvislosti s tím poslanec SPD připomněl podle něj nepochopitelné rozhodnutí Babišovy vlády poskytnout bavorské automobilce BMW investiční pobídku ve výši 529 milionů korun. Babišova vláda si vysloužila kritiku i za rozdělování sociálních dávek. „Dává nejen potřebným, ale také lidem štítícím se práce,“ tepe do vlády Hrnčíř, který se jakožto spolupředkladatel novely exekučního řádu chystá na klíčové sněmovní jednání, které má proběhnout příští týden. Na závěr Hrnčíř připomněl období vlády Bohuslava Sobotky, který podle něj významně ulevil zahraničním majitelům českých firem. Na úkor Česka.

Babiš rozdává i lidem štítícím se práce, kritizuje poslanec SPD. Proti hanebnosti, kterou spáchal Sobotka, to ale nic není
Foto: Archiv J. Hrnčíř
Popisek: Poslanec SPD Jan Hrnčíř

Výroba automobilů v Česku sice meziročně rostla, prodeje ale pomalu klesají, vyrábíme tedy na sklad. Trh klesá, jde o zárodek problémů? Co bude stát dělat, pokud se automobily přestanou prodávat?

Český automobilový průmysl má obrovskou tradici, představuje tak páteř celého zpracovatelského průmyslu u nás. Enormní tlak EU a ekologických aktivistů na emisní limity aut je přehnaný. Přitom automobily už dávno nejsou největšími znečišťovateli životního prostředí. Vždyť pouhých 15 největších nákladních lodí planety zatěžuje životní prostředí více než všechny automobily na světě. Zavedení přísnějších emisních limitů a také přísnější způsob měření emisí způsobilo, že trh jako celek začal zbytečně klesat. Mrzí mě také, že dochází k postupnému útlumu motocyklové výroby u nás.

Automobilový průmysl v ČR, to jsou i mnozí subdodavatelé automobilových dílů a technologií. Jak dopadne případné propouštění v těchto firmách na českou ekonomiku? Nyní v Česku chybějí statisíce pracovníků, pomohlo by to tedy „vsáknout“ čerstvě propuštěné lidi z automobilového průmyslu?

Česká republika zatím ještě vytváří vzdělané lidi v technických i ostatních oborech a je neustále obrovská poptávka po těchto lidech v průmyslových odvětvích.

V Evropě už víc aut na hlavu než Češi vyrobí jen Slováci. Automobilový průmysl tvoří více než pětinu našich exportů. Pokud v Evropě poklesne zájem o nová auta, bude to pro nás problém? Je naše ekonomika dostatečně komplexní?

Závislost na automobilovém průmyslu není zase tak dramatická a je poměrně dobře diverzifikovaná, ale již nevidím prostor pro její prohlubování. Současný podíl produkce automobilového průmyslu v ČR na HDP představuje cca 10 %. Větším problémem pro českou ekonomiku je její exportní závislost na EU, která dosahuje téměř 85 %.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Je podle vás správné, že třetí nejsilnější frakce nemá žádné zastoupení ve vedení EP?

Vždyť ti politici zastupují spoustu občanů, kteří jim asi z nějakého důvodu dali svůj hlas. A i když jde zjevně o kritiky toho, jak EU funguje, upřímně, není ta kritika na místě a obecně není kritika potřeba? Nemyslíte, že je třeba, aby se fungování EU změnilo? Na mě to teď působí tak, že tam rozhod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konec 168 hodin, ale Fridrichová v ČT zůstává. Vyoral má jasno, co bude dál

16:59 Konec 168 hodin, ale Fridrichová v ČT zůstává. Vyoral má jasno, co bude dál

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA „Tomuhle propagandistickému braku vzpomínky věnovat nebudu,“ říká z…