Dopravní situace v obcích je katastrofální, říká iniciátor petice za dostavbu dálnic D49 a D55 na Moravě, zlínský exhejtman Lukáš

06.04.2018 15:37

ROZHOVOR „Když pod okny domů v jednotlivých obcích a městech jezdí tisíce vozidel denně, situace je mnohdy katastrofální, možná až zoufalá,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a bývalý hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš. Dlouholetý člen Občanské demokratické strany a mezi lety 2000 až 2016 rovněž zlínský krajský zastupitel je iniciátorem petice za dostavbu dvojice dálnic D49 a D55. Ty by moravský region propojily s dálniční sítí na Slovensku.

Dopravní situace v obcích je katastrofální, říká iniciátor petice za dostavbu dálnic D49 a D55 na Moravě, zlínský exhejtman Lukáš
Foto: PL
Popisek: Libor Lukáš, petice a křeček

Předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a bývalý hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš je iniciátorem a organizátorem petice za dostavbu dvojice dálnic D49 a D55. Finalizaci úseků těchto komunikací již řadu let brání výtky a snahy ekologických aktivistů. Libor Lukáš tento týden petici s celkem 15 tisíci podpisy oficiálně předal k posouzení senátorům z petičního výboru. ParlamentníListy.cz ho při té příležitosti důkladně vyzpovídaly.   

Pomyslným vyvrcholením sběru podpisů k petici za dostavbu dálnic D49 a D55 byla nárazová víkendová akce v nákupních centrech ve Zlíně. S jakými reakcemi od lidí, kteří přišli dokument podepsat, jste se setkával?  

Reakce byly velmi živé a  naprosto pozitivní. Lidé jsou naštvaní nekonečnými tahanicemi kolem výstavby dálnic v ČR a nechápou, proč to všechno tak dlouho  trvá. Ze svých cest v Rakousku, Německu a Itálii poznali, že dálnice jsou v těchto zemích už dávno vybudované, procházejí dokonce horským terénem v Alpách a ochraně přírody to naprosto nevadí… Tak proč to podobně nemůže být i u nás?  

Není ale na druhou stranu opravdu potřeba přírodu a její vzácné živočichy chránit?

Přírodu chráníme velmi pečlivě a také poctivě. Jenže to neznamená, aby „hrstka“ aktivistů mohla „překřičet“ většinu obyvatel, kteří si přejí rozvoj naší země a konkurenční srovnání se zahraničím. Moderní, kapacitní dopravní  infrastruktura je přirozenou součástí konkurenceschopné ekonomiky. Dálnice se u nás  připravují celá dlouhá léta. O nekontrolovatelné výstavbě nemůže být vůbec řeč. 

Fotogalerie: - Křeček v Senátu

Podpisové archy a plyšový křeček
Senátorka Anna Hubáčková
A s křečkem
Za dostavbu dvojice dálnice se angažuje i senátor ...
Valenta je kromě senátorského mandátu i zastupitel...
„U nás doma, byl křeček vždycky škodná"

Během předání petice na půdě Senátu v podstatě zaznělo, že zvířata, kterými aktivisté zabránění další stavbě obhajují, a to včetně křečka, v dané oblasti vůbec nejsou. Máte nějaké důkazy pro taková tvrzení?

Ano, máme. Jedná se o odborné posudky ekologických specialistů, kteří provádějí pravidelný ekologický dozor v místě stavby a výsledky jejich práce jsou nezpochybnitelné. Nejedná se tedy o žádné „dojmy“, ale o fakta zjištěná odbornými autoritami.

Pokud tedy tomu tak je a ta zvířata se tam skutečně nevyskytují.... Co by podle vás mohlo být motivem oněch ekologů?

Nic dobrého si o jejich motivech rozhodně nemyslím – chtějí být  „důležitými“, hrají si na „rádoby-odborníky“, snaží se nám namluvit, že zastupují mlčící veřejnost, mají tendenci poučovat a kárat veřejný sektor, a hlavně nemyslí na lidi, kteří bydlí v okolí přecpaných silnic…

Jak je to s dopravní situací v oblasti, respektive v obcích, kterých by se budoucí dálnice mohla týkat?

Když pod okny domů v jednotlivých obcích a městech jezdí tisíce vozidel denně, tak je situace mnohdy  katastrofální, možná až zoufalá. Pokud tranzitní dopravu dostaneme na kapacitní silnice mimo zastavěná území obcí, rozhodně se lidem v těchto průjezdních úsecích uleví. Ale není to všelék, bude také žádoucí, aby se přeprava zboží z kamionů dostala mnohonásobně více na železnici.

V případě, že senátoři vaši petici podpoří, jaký předpokládáte další vývoj?

Věřím, že „hlas lidu“ má vliv na rozhodování politických elit. Patnáct tisíc podpisů je velmi hlasitý projev „vůle lidu“ a proto očekávám, že jej naši zákonodárci vyslyší a změní zákony tak, abychom páteřní síť dálnic v ČR konečně dostavěli – jako v Rakousku, v Německu, či v Itálii…

Projekty úspěšně prošly procesem EIA, bohužel český právní řád je v této oblasti „ultra-liberální“ a je nastaven byrokraticky tak, že obstrukční chování několika ekologických aktivistů umožňuje nekonečné průtahy v přípravě těchto strategických investic státu. Musíme to společně změnit a dát tomu jednoduchá pravidla tzv. „zdravého selského rozumu“.

Záměr vybudovat v oblasti dálnici má poměrně dlouhou historii. Jak dlouho se to vlastně celé táhne?

Ve své podstatě až do doby známého obuvníka a podnikatele Bati. Tomáš i Jan Baťa měli vizi postavit silniční magistrálu od východu až na západ tehdejšího Československa (Cheb – Velký Bočkov = 1.000 km). Věřili tomu, že doprava je základ. Jan Baťa vydal v roce 1937 knihu, v níž popsal a zveřejnil svou vizí, kterou nazval „Budujeme stát pro 40.000.000 lidí“. Avšak dodnes nebyla tato vize naplněna a  je to ostuda, protože jsme tuto vizi  převzali až do současnosti, ale bohužel jsme ji v několika generacích nedokázali naplnit.

Libor Lukáš

Mezi lety 2004 a 2008 působil jako hejtman Zlínského kraje.V letech 2008 až 2012 působil jako první náměstek hejtmana Zlínského kraje a mezi lety 2000 až 2016 rovněž jako zastupitel Zlínského kraje v barvách ODS.

V současnosti je předsedou Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. Je rovněž iniciátorem a organizátorem petice za dostavbu dvojice dálnic D49 a D55, které delší dobu brání námitky ekologických aktivistů. 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Jonáš Kříž

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Karel Gott byl mistr, symbol. Děkuji těm, co ho bránili. A Turecko? Žádný spojenec, vyloučit! Senátor Canov udeřil

18:20 Karel Gott byl mistr, symbol. Děkuji těm, co ho bránili. A Turecko? Žádný spojenec, vyloučit! Senátor Canov udeřil

ROZHOVOR „Kdyby se Karel Gott narodil v Anglii či ve Spojených státech, byla z něj celosvětová hvězd…