Dopravní situace v obcích je katastrofální, říká iniciátor petice za dostavbu dálnic D49 a D55 na Moravě, zlínský exhejtman Lukáš

06.04.2018 15:37

ROZHOVOR „Když pod okny domů v jednotlivých obcích a městech jezdí tisíce vozidel denně, situace je mnohdy katastrofální, možná až zoufalá,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a bývalý hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš. Dlouholetý člen Občanské demokratické strany a mezi lety 2000 až 2016 rovněž zlínský krajský zastupitel je iniciátorem petice za dostavbu dvojice dálnic D49 a D55. Ty by moravský region propojily s dálniční sítí na Slovensku.

Dopravní situace v obcích je katastrofální, říká iniciátor petice za dostavbu dálnic D49 a D55 na Moravě, zlínský exhejtman Lukáš
Foto: PL
Popisek: Libor Lukáš, petice a křeček

Předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a bývalý hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš je iniciátorem a organizátorem petice za dostavbu dvojice dálnic D49 a D55. Finalizaci úseků těchto komunikací již řadu let brání výtky a snahy ekologických aktivistů. Libor Lukáš tento týden petici s celkem 15 tisíci podpisy oficiálně předal k posouzení senátorům z petičního výboru. ParlamentníListy.cz ho při té příležitosti důkladně vyzpovídaly.   

Pomyslným vyvrcholením sběru podpisů k petici za dostavbu dálnic D49 a D55 byla nárazová víkendová akce v nákupních centrech ve Zlíně. S jakými reakcemi od lidí, kteří přišli dokument podepsat, jste se setkával?  

Reakce byly velmi živé a  naprosto pozitivní. Lidé jsou naštvaní nekonečnými tahanicemi kolem výstavby dálnic v ČR a nechápou, proč to všechno tak dlouho  trvá. Ze svých cest v Rakousku, Německu a Itálii poznali, že dálnice jsou v těchto zemích už dávno vybudované, procházejí dokonce horským terénem v Alpách a ochraně přírody to naprosto nevadí… Tak proč to podobně nemůže být i u nás?  

Není ale na druhou stranu opravdu potřeba přírodu a její vzácné živočichy chránit?

Přírodu chráníme velmi pečlivě a také poctivě. Jenže to neznamená, aby „hrstka“ aktivistů mohla „překřičet“ většinu obyvatel, kteří si přejí rozvoj naší země a konkurenční srovnání se zahraničím. Moderní, kapacitní dopravní  infrastruktura je přirozenou součástí konkurenceschopné ekonomiky. Dálnice se u nás  připravují celá dlouhá léta. O nekontrolovatelné výstavbě nemůže být vůbec řeč. 

Během předání petice na půdě Senátu v podstatě zaznělo, že zvířata, kterými aktivisté zabránění další stavbě obhajují, a to včetně křečka, v dané oblasti vůbec nejsou. Máte nějaké důkazy pro taková tvrzení?

Ano, máme. Jedná se o odborné posudky ekologických specialistů, kteří provádějí pravidelný ekologický dozor v místě stavby a výsledky jejich práce jsou nezpochybnitelné. Nejedná se tedy o žádné „dojmy“, ale o fakta zjištěná odbornými autoritami.

Pokud tedy tomu tak je a ta zvířata se tam skutečně nevyskytují.... Co by podle vás mohlo být motivem oněch ekologů?

Nic dobrého si o jejich motivech rozhodně nemyslím – chtějí být  „důležitými“, hrají si na „rádoby-odborníky“, snaží se nám namluvit, že zastupují mlčící veřejnost, mají tendenci poučovat a kárat veřejný sektor, a hlavně nemyslí na lidi, kteří bydlí v okolí přecpaných silnic…

Jak je to s dopravní situací v oblasti, respektive v obcích, kterých by se budoucí dálnice mohla týkat?

Když pod okny domů v jednotlivých obcích a městech jezdí tisíce vozidel denně, tak je situace mnohdy  katastrofální, možná až zoufalá. Pokud tranzitní dopravu dostaneme na kapacitní silnice mimo zastavěná území obcí, rozhodně se lidem v těchto průjezdních úsecích uleví. Ale není to všelék, bude také žádoucí, aby se přeprava zboží z kamionů dostala mnohonásobně více na železnici.

V případě, že senátoři vaši petici podpoří, jaký předpokládáte další vývoj?

Věřím, že „hlas lidu“ má vliv na rozhodování politických elit. Patnáct tisíc podpisů je velmi hlasitý projev „vůle lidu“ a proto očekávám, že jej naši zákonodárci vyslyší a změní zákony tak, abychom páteřní síť dálnic v ČR konečně dostavěli – jako v Rakousku, v Německu, či v Itálii…

Projekty úspěšně prošly procesem EIA, bohužel český právní řád je v této oblasti „ultra-liberální“ a je nastaven byrokraticky tak, že obstrukční chování několika ekologických aktivistů umožňuje nekonečné průtahy v přípravě těchto strategických investic státu. Musíme to společně změnit a dát tomu jednoduchá pravidla tzv. „zdravého selského rozumu“.

Záměr vybudovat v oblasti dálnici má poměrně dlouhou historii. Jak dlouho se to vlastně celé táhne?

Ve své podstatě až do doby známého obuvníka a podnikatele Bati. Tomáš i Jan Baťa měli vizi postavit silniční magistrálu od východu až na západ tehdejšího Československa (Cheb – Velký Bočkov = 1.000 km). Věřili tomu, že doprava je základ. Jan Baťa vydal v roce 1937 knihu, v níž popsal a zveřejnil svou vizí, kterou nazval „Budujeme stát pro 40.000.000 lidí“. Avšak dodnes nebyla tato vize naplněna a  je to ostuda, protože jsme tuto vizi  převzali až do současnosti, ale bohužel jsme ji v několika generacích nedokázali naplnit.

Libor Lukáš

Mezi lety 2004 a 2008 působil jako hejtman Zlínského kraje.V letech 2008 až 2012 působil jako první náměstek hejtmana Zlínského kraje a mezi lety 2000 až 2016 rovněž jako zastupitel Zlínského kraje v barvách ODS.

V současnosti je předsedou Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. Je rovněž iniciátorem a organizátorem petice za dostavbu dvojice dálnic D49 a D55, které delší dobu brání námitky ekologických aktivistů. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jonáš Kříž

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Islamizace EU! Varování z roku 2015, vše se naplňuje, hrozí se publicista a politik

0:01 Islamizace EU! Varování z roku 2015, vše se naplňuje, hrozí se publicista a politik

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR „Jednu totalitu jsme se zvoněním klíčů zdárně opustili a do další, jen trochu jiné…