Hovoří o tom analýzy a komentátoři přidávají své názory na to, proč volili prezidenta Zemana spíš lidé starší nebo z chudších regionů, Drahoše naopak lidé vzdělanější a mladší. Svůj náhled přidal i komentátor Hospodářských novin Petr Honzejk, který se nedomnívá, že v sociodemografii je skutečné vysvětlení: „Možná je tak pravdě nejblíž publicistka Alexandra Alvarová, jež napsala, že nejhlubší dělicí linie vede mezi strachem z budoucnosti a nadějí. Zdroje strachu: stáří, nemoci, dluhy, změny ve světě, nedůvěra v lidi. Zdroje naděje: víra, děti, vzdělání, zdraví, důvěra ve vlastní síly, schopnost domluvit se cizím jazykem, ekonomická jistota, důvěra v lidi.“ Je to podle vás tak, že lidé, kteří volili Zemana, mají strach z budoucnosti a chybí jim naděje?
Po bitvě je každý generálem a rozbor po bitvě je z principu nesprávný a subjektivní, jak hezky vysvětlil libanonsko-americký filozof Nassim Taleb ve své knize Zrádná nahodilost. Osobně žádnou hlubokou dělicí linii napříč obyvatelstvem nevidím. Mám pro to následující zkušenost: sama bydlím na vesnici, pracuji v Praze, za rodiči a spolužáky jezdím do Ostravy vlakem, cestuji MHD a stýkám se s lidmi všech profesí. Mám 1 500 přátel na Facebooku, který mi krásně odhaluje všechny typy bublin. Neustále s lidmi mluvím, a tak vím, že polovina mých známých volila Drahoše a polovina Zemana. Mezi voliči jednotlivých kandidátů jsem hledala, ale nenašla nic jednoznačného, co by jednu či druhou skupinu spojovalo. Volba šla napříč věkem, zájmy, profesemi, vzděláním. Analytici i politikové by měli přestat dumat nad nesmysly a projektovat do závěrů svá přání či zklamání. Volba ze dvou možností bude takto fungovat prostě vždycky.
O svém pohledu na výsledky prezidentských voleb se rozepsal na Facebooku neúspěšný kandidát Michal Horáček. Tentokrát měl vzkaz k voličům Miloše Zemana i Jiřího Drahoše, jejich rozhodování přirovnal k nákupu v obchodě, kde jsou k mání dva nápoje: krabicové víno a destilovaná voda. „Máte tři možnosti: vybrat si ten alkoholický sajrajt, nebo destilku, anebo si nekoupit ani jedno. A přesně to se ve volbách stalo: třetina lidí si ‚koupila‘ MZ, třetina JD, třetina nic,“ poznamenal. Zeman tak vyhrál podle něj proto, že ve víně, i když je mizerné, je nějaká opojnost a příběh, ale argumentace, že konzumace destilované vody je zdravější, prý moc nefunguje. Na tomto příměru staví i apel: „Už žádnou destilovanou vodu, jinak prohrajeme zase.“ Popsal Horáček dobře situaci, a jak se vám tyto příměry poslouchají?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán