Hudebník Hannig udeřil: Vyzývat lidi, aby šli do ulic? Basiková, Csáková a Ledecký můžou jít do ulic leda tak na procházku. Lidé by šli za Nohavicou

11.12.2020 20:22 | Zprávy

ROZHOVOR „Za tristní situaci v oblasti umění a zábavy stát v podstatě nemůže. I když jsem skladatel jak vážné, tak pop hudby, musím s lítostí konstatovat, že když je bída, tak padne první na umělce. Ale takový je život a stát nemůže donekonečna saturovat něco, co si nenajde samo cestu ke svému udržení,“ konstatuje hudebník Petr Hannig. Hudební průmysl je podle něj už dlouho v krizi.

Hudebník Hannig udeřil: Vyzývat lidi, aby šli do ulic? Basiková, Csáková a Ledecký můžou jít do ulic leda tak na procházku. Lidé by šli za Nohavicou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Hannig

Ignoruje stát umění a nechává v současné situaci umělce padnout, jak lze často slyšet?

Za tristní situaci v oblasti umění a zábavy stát v podstatě nemůže. Umění bylo vždy závislé buďto na vůli vrchnosti oceňovat umělce, nebo na chuti konzumenta si produkty umění kupovat. V době barokní a zčásti i klasicismu (Joseph Haydn, W. A. Mozart) je služba vrchnosti naprosto jediný způsob obživy umělce. Ludwig van Beethoven se už vymyká. Romantismus už považoval skladatele a hudební virtuose jako hvězdy, neboť donátory a konzumenty umění se místo šlechty stala měšťanská společnost. Bavíme se zde o hudbě, protože výtvarné umění je od 19. století na jiné koleji než hudba.

Prostě a jednoduše, i když jsem skladatel jak vážné, tak pop hudby, musím s lítostí konstatovat, že když je bída, tak padne první na umělce. Ale takový je život a stát nemůže donekonečna saturovat něco, co si nenajde samo cestu ke svému udržení. Svým způsobem největším nepřítelem hudby je technologický pokrok. Kdyby nebylo likvidace možností vydávat hudební produkty na hmatatelných nosičích a kdyby nebylo likvidace prodejen hudebních nosičů, protože prostě flashku bez obalu si nikdo nekoupí, tak by umělci nebyli odkázáni pouze na koncertování, nebo na finančně naprosto nevyhovující streamování.

Některým umělcům, zaznamenal jsem zvláště zpěváky, patrně z té situace selhávají nervy. Daniel Hůlka vrátil prezidentovi vyznamenání, podivné výroky pronesly Bára Basiková a Ilona Csáková, a Janek Ledecký dokonce vyzývá lidi, aby vyšli do ulic. Čím si toto vysvětlujete a neznevažují jmenovaní celou profesi?

Kromě Daniela Hůlky, který byl do té doby, než se obrátil proti prezidentu Zemanovi, rádii svým způsobem blokován, tak všichni ti, a někteří další, jsou médii prosazováni. Tak se teď dostali do role všech těch talentovaných umělců a mladých talentů, kteří i když vytvoří kvalitní píseň a nahrávku, tak nemají naprosto žádnou šanci ji dostat k lidem. Vždyť si poslechněte, hraje se, například ve veřejnoprávních rádiích, jenom cca deset zpěváků. Anna K, skupina Lucie a David Koller, Dalibor Janda, Tomáš Klus atd. Kromě skupiny Mirai se neobjevil v podstatě nikdo nový.

Prostě v rádiích nesedí nikdo, kdo by dokázal odhadnout, co se bude lidem líbit, a hraje se pouze to, co je dodáno velkými mezinárodními hudebními firmami. Do zahraničí tak putují stovky milionů korun, které by mohly zůstat v ČR na podporu domácí tvorby. Z éteru zní převážně zahraniční hudba. Tím, že vámi uvedení umělci neprotestovali proti masivnímu vysílání zahraniční hudby, tak si sami pod sebou podřezali větev a do ulic by mohli vyjít tak leda na procházku. Jediný, za kým by lidé šli, je Jarek Nohavica. Ten neztratil kontakt s tím, čím žije jeho posluchač.

Je hudební průmysl kvůli koronakrizi v ohrožení? Je to až tak vážné?

Ano. Je už dlouho v krizi. Je to způsobeno technickým pokrokem, jak už jsem psal, a tato koronakrize už je jenom závěrečná rána z milosti. Jsou ale cesty, jak z toho ven. Ale to by nesměly sedět žáby na pramenech kultury. Už léta prosazuji povinné hraní v rádiích určitého procenta domácí tvorby. Když posloucháte naše rádia, tak mezi tou šedí vždy vyniká slovenská tvorba: No Name, Kristina (Horehronie), Vašo Patejdl, Pavol Habera atd. Proč tomu tak je? Na Slovensku je povinnost hrát 25 % domácí tvorby.

Málokdo ví, že mnoho světových hitů je dílem švédských autorů. Ve Švédsku je povinnost hrát 75 % domácí tvorby, byť s anglickými texty. Je tam tudíž životaschopná skladatelská vrstva, která přináší do země nemalé jmění z tantiém. U nás se reklamy prodávají navázané na zahraniční skladby a ta jedna či dvě písně bez jakéhokoliv hudebního a aranžérského nápadu našich preferovaných hvězd se ztratí.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

COVID

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Oldřich Szaban

Tomio Okamura byl položen dotaz

bydlení

Stát musí převzít plnou odpovědnost za bytovou politiku a zajistit pro mladé lidi dostatečné kapacity cenově dostupného bydlení. Co touto vaší větou přesně myslíte? A jaká cena za bydlení je podle vás v pořádku? A jak byste řešili problém, že na řadě míst, kde je největší poptávka po bydlení, není u...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konec 168 hodin, ale Fridrichová v ČT zůstává. Vyoral má jasno, co bude dál

16:59 Konec 168 hodin, ale Fridrichová v ČT zůstává. Vyoral má jasno, co bude dál

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA „Tomuhle propagandistickému braku vzpomínky věnovat nebudu,“ říká z…