Co je největší hrozba pro naši bezpečnost?Anketa
V tiskovém prohlášení Koruny České píšete, že aktuální teroristické činy islámských fundamentalistů nejsou náhodným činem pomatených jedinců. Takže chyba je dle vás v islámu?
Nevím, jestli je chyba v islámu jako takovém, ale rozhodně islám má mnoho interpretací, které směřují k takovýmto fatálním činům. Když uděláte rozhovor s představitelem islámu, tak vždycky budou říkat, že jsou to činy jednotlivců, nikoli činy zakotvené v islámu. V tom jim můžeme dát za pravdu. Je ale s podivem, že tyto teroristické akty zpravidla páchají muslimové a že interpretace Koránu tímto způsobem je rozšířená. Nebude to patrně náhodný jev.
Nicméně brutální vrazi z Islámského státu možná úplně nejvíce zabíjejí muslimy samotné...
Těžko říci. Takovou statistiku jsem neviděl. Ale že následkem jejich činů umírají i muslimové je samozřejmě pravda, což určitě není v pořádku. Myslím, že podporu pro takové činy bychom ani v Koránu nenašli.
Má svět na Islámský stát společně zaútočit, jak navrhuje prezident Zeman, nebo jsou současné vojenské akce proti němu dostatečné?
V první řadě chci zdůraznit, že Islámský stát je opravdu jen názvem. Není to žádný státní útvar. Z tohoto pohledu určité defenzivní akce jsou možné, protože se nejedná o státní útvar, který by měl legitimitu mezinárodního práva. Jedná se o skupinky, které bezdůvodně zabíjejí civilní obyvatelstvo pro svou ideologii. Proto si myslím, že je třeba zakročit. Jestli je současný stav dostačující, nebo ne, nejsem schopen říci.
Vyzýváte vládu, aby přijala taková bezpečnostní opatření, která uchrání naše obyvatelstvo od hrozby islámského terorismu. Co by to mělo být konkrétně?
Vyzýváme vládu ke čtyřem krokům, které v tiskovém prohlášení jsou. A panu předsedovi vlády Sobotkovi jsme je zaslali. Domníváme se ale, že v první řadě by vláda měla spolupracovat s muslimskými obcemi na tom, aby si spolu vyjasnily, jakým způsobem může tato špatná interpretace Koránu vznikat a jak jí zabránit. To je klíčová věc. Abychom neřešili následky, ale příčinu toho, kde špatné chování vlivem špatné interpretace vzniká.
Hodně se mluví o přijímání uprchlíků prchajících před válkou. Vy navrhujete kanadský model. V čem spočívá?
Chceme postupovat tak, že bychom rádi přijímali obyvatelstvo z řad náboženských menšin, které jsou utlačované islámem. Proběhla na toto téma i v médiích debata. Občas se ozývají hlasy, že když chceme přijmout některé postižené válkou, neměli bychom je selektovat podle náboženského přesvědčení. My se naopak domníváme, že ano, i když se ten klíč může někomu jevit jako diskriminační. Máme ale v prvé řadě za povinnost uchránit naši civilizaci, chránit sebe sama. Jestliže budeme přijímat syrské uprchlíky křesťany, tak oni se rozhodně lépe etablují v naší společnosti, která je postavena na týchž hodnotách, než když budeme přijímat syrské muslimy. Můžeme v tom vidět určitou nespravedlnost, ale na druhou stranu my nemůžeme zachránit všechny trpící ve světě. Máme-li si vybrat nějaký počet, tak si vyberme skupinu, která se u nás dobře etabluje. I proto jsme do závorky toho prohlášení dali zejména křesťané, i když se nebráníme ani jiným menšinám. Křesťané, kteří tam několik tisíc let žijí, jsou pro nás kulturními spojenci. Myslíme, že se v našem prostředí dobře etablují a budou nám tito lidé blízcí.
V této souvislosti vyzývá Koruna Česká vládu České republiky, aby: - přijala a prosazovala taková bezpečnostní opatření, která uchrání obyvatelstvo naší země od hrozby islámského terorismu, - podporovala boj proti islámskému terorismu v rámci mezinárodní spolupráce, zejm. s využitím stávajících struktur Organizace spojených národů, - aktivně materiálně podporovala vlády států, které jsou ohroženy ozbrojenými útoky islámských fundamentalistů, zejména prosazovala větší spolupráci Evropské unie s Izraelem, který je v regionu Blízkého východu pro Evropu přirozeným strategickým spojencem, - v rámci humanitární pomoci státům ohroženým islámským terorismem přijala takové zásady imigrační politiky, které (po kanadském vzoru) umožní přednostní přijímání obyvatel z řad náboženských menšin (zejména křesťanů), kteří jsou islámským fundamentalismem nejohroženější. |
S kým také hovořily ParlamentníListy.cz o tragédii v Paříži a o problematice soužití muslimů a většinové populace:
Kněz a exsenátor Zdeněk Bárta, předák českých Kurdů Rachid Khalil, evangelický pastor Dan Drápal, politoložka Vladimíra Dvořáková, politolog Petr Robejšek, exministr zahraničí Cyril Svoboda, generál v z. Andor Šándor, vojenský analytik Martin Koller, sociolog Libor Prudký, publicista Roman Joch, analytik Jan Schneider, ředitel Česko-arabského centra Šádí Shanaáh, ministr kultury Daniel Herman, armádní generál v z. Jiří Šedivý, profesor Stanislav Štech, důstojník Řádu akademických palem, novinářská legenda Jan Petránek, mnohonásobný šéfredaktor Pavel Šafr, poslankyně ODS Jana Černochová, senátor ODS Jaroslav Kubera, emeritní biskupka Jana Šilerová, věřící z Valašska, šéf Společnosti česko-arabské Josef Regner, senátor a někdejší kněz František Bublan.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban