Binder (ANO2011): Dopravní podnik, černá díra i svědomí

01.09.2012 11:07

Dopravní podnik hlavního města Prahy je učebnicový příklad prohnilého systému, který byl systematicky zdegenerován politicko-podnikatelskými strukturami až do dnešního stavu.

Binder (ANO2011): Dopravní podnik, černá díra i svědomí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrální dispečink městské dopravy

Otázkou je, zda se rakovina, která zasáhla tuto městskou akciovou společnost, dá léčit běžnými prostředky nebo je třeba amputace nádoru.

Chápu, že společnost, která hospodaří s mnoha miliardami ročně, je zajímavým soustem pro věčně žíznivé stranické pokladny i rozežrané politické matadory a jejich příbuzné, tedy kmotříky. Na druhou stranu se na všechny ty miliardy společně skládáme. Je zvláštní, že platit někomu bujaré večírky, luxusní vozy, drahé dovolené a náročné milenky by se nám nelíbilo, ale prostřednictvím elektronických a papírových jízdenek a daní nám to ani moc nevadí. Ono to není tolik vidět.

A to je pravé nebezpečí systému, který si vytvořil mechanismy, jak ochránit sám sebe. Například usazením těch správných lidí do kontrolních orgánů, aby byla zajištěna rychlá obrana proti případnému ohrožení. A všechno je podle zákona, co na tom, že zákon je bezzubý, slepý a nemotorný. Kdo ho asi vymyslel a přijal?

Možná se v budoucnu dočkáme i speciální „kmotrovké přirážky“, která se dosud platí skrytě. Lidé si totiž zvyknou na cokoliv, hlavně, když se nemusí o nic starat. Vždyť Dopravní podnik skvěle funguje, a aby se poněkud odvedla pozornost od odvolaného nepohodlného a netransparentně dosazeného provokatéra, zahajuje podnik akci „Babylonská doprava“. Občané zmatení, kam jedou a čím, zapomenou na to, že s každou jízdenkou přispívají do správných pokladniček.

A politická cháska se řehtá, jak vyběhla s potenciálním nebezpečím a novými pořádky. Transparentně dosazení členové dozorčí rady, s odbornými předpoklady a silnými stranami za zády dál vymýšlí způsoby, jak miliardy podojit a to nejlépe s dlouhodobým efektem. Nevýhodné smlouvy, zajímavé nákupy, prapodivné odvody. Je přece třeba zajistit peníze pro volební kampaně. Shánění sponzorů je přežitek a navíc velká dřina.

Co je to takový dopravní podnik a jaké má poslání? Přepravuje lidi z jednoho místa do druhého. Zaměstnává přes deset tisíc lidí, disponuje mnohamiliardovým majetkem, je ovládán hrstkou mocných. Divný nepoměr. Neměl by tento podnik mít spíše charakter společnosti veřejné služby (podobně jako Česká televize a další) a z toho vyplývající i povinnosti při hospodaření. Přesně tento typ podniků má spadat do kontrolní kompetence NKÚ. Ovšem předpokládá to, že NKÚ bude skutečným nekompromisním kontrolorem a ne jen ochočeným ratlíkem na vodítku politické elity a jejích loutkoherců.

Řešení jsou dvě. Jednak je třeba nastolit absolutně transparentní nakládání s prostředky, beztak jsou nás všech. Stejně, jako ve všech ostatních státních a polostátních institucích. Dále je třeba dořešit všechny sporné a vyloženě špatné obchody z minulosti. V tomto ohledu musí být každý, kdo tomu brání, označen jako zloděj a souzen spolu s ostatními pachateli.

Petr Binder, člen předsednictva hnutí ANO 2011, kandidát do Senátu v Praze 8

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ANO

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zaorálek (SOCDEM): Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě. U nás i v Německu

23:07 Zaorálek (SOCDEM): Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě. U nás i v Německu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k platům.