Dominantou prostoru znovuobnoveného Památníku je věrná maketa letadla, jehož výrobu, financování a instalaci zajistila Nadace Tomáše Bati pro město Zlín. Maketa letounu, ve kterém tragicky zahynul Tomáš Baťa, byla instalována při slavnostním otevření zlínského klenotu v květnu 2019.
První úvahy o výrobě makety letounu Junkers F 13ge pro Památník Tomáše Bati směřovaly na zahraniční firmy. Z Německa přicházely zprávy, že zde již existuje několik exemplářů, dokonce plně funkčních. „Nicméně po první cenové nabídce a termínech pro nás byly předložené podmínky nepřijatelné. A tak jsme začali hledat tuzemského výrobce. Po několika návštěvách leteckých společností, které měly předpoklady k výrobě, padla volba na základě výběrového řízení na olomouckou firmu TechProAviation. Tato firma měla k dispozici potřebné technické vybavení i odbornou erudici, nabídla i akceptovatelnou cenu a navíc se zavázala k termínu dohotovení,“ popisuje prvotní fázi procesu ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev.
Rozhodnutí vrátit do Památníku Tomáše Bati jeho nejzásadnější artefakt, tedy letoun Junkers F 13ge, ve kterém havaroval v roce 1932 Tomáš Baťa a jeho pilot Jindřich Brouček, padlo v roce 2017. V té době již započala i samotná rekonstrukce Památníku a zprvu se zdálo, že na výrobu makety nebude dostatek času. Určitou dobu zabralo hledání vhodného výrobce a poté dalšího půl roku trvala jednání o smlouvě. „Příprava technických podkladů pro výrobu započala v polovině roku 2018. Velmi nám při tom pomohly rady pracovníků Muzea Hugo Junkers v německém Dessau, kde přesnou repliku Ju F 13 před lety sami postavili. Pro laika nebylo jednoduché si představit, jak výroba makety bude probíhat. TechProAviation pro stavbu využila 3D technologie a inovativní metodu konstrukce tzv. Hole to Hole. Bylo potřeba tisíce jednotlivých dílců, které se spojovaly nýty. Nejprve vznikla kostra letounu a na ni se pak připevňovaly jednotlivé dílce. Největší problém se objevil při výrobě vlnitého plechu, jelikož se celý potah letadla musel udělat vlnka po vlnce v lisu. Trvalo se na přesném tvaru, barvách i imatrikulacích stroje. Jedinými originálními dílci na maketě jsou kola, která jsme našli ve Švýcarsku,“ osvětluje Pavel Velev.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV