Chrudim v prestižním časopisu o architektuře

06.05.2012 18:59

Regenerace vnitrobloku ve Fibichově ulici na stránkách odborného časopisu Zeppelin.

Chrudim v prestižním časopisu o architektuře
Foto: chrudim.eu
Popisek: Chrudim

Zde si můžete přečíst překlad článku:

Pořádek a hierarchie

Cílem projektu byla regenerace velkého městského bloku na okraji historického centra města Chrudim. Tato oblast je v torzem klasického městského bloku z 19. století s nízkopodlažními budovami na obvodu. V 70. letech byly uvnitř bloku postaveny tři samostatně stojící výškové obytné věže. Okraje domovního bloku byly zničeny, aby byl přístup pro automobily. Tak se vrátil důraz z obvodu bloku do jeho interiéru a přesunul se na bývalé užitkové nádvoří a zahrady které byly intenzivně využívány více než 220 obyvateli.

Hlavním cílem projektu bylo vytvořit novou hierarchii prostorů, které by se řešily nedostatek parkovacích stání, stejně jako regeneraci esteticky zchátralého vzhledu okolí. Ortogonální síť  pěších stezek a přístupových cest vedoucích do bloku odráží městskou pravoúhlou strukturu vytvořenou v 70. letech vybudováním bytových věžáků.

Integrace pěších cest a parkovišť

Blok byl organizován okolo hlavní pěší trasy, která spojuje jižní obytnou část Chrudimi s nedalekou železniční stanicí. Cesta je širší než je obvyklé a vynořil s povrchem v přírodní barvě asfaltu, jedním z prvních svého druhu použitých v České republice. Zbývající druhotné stezky byly pokryty přírodním černým asfalte se silným důrazem na komfort používání. Ostatní cesty byla vydlážděny betonovými dlaždicemi. Tyto trasy jsou „zkratkami“ přes různé zelené plochy, například umožňují zkratky na parkoviště. Tyto zkratky vytvořily další alternativu pro pohyb v rámci bloku a kompenzují nedostatek zakřivených rohů, jejichž absenci někteří obyvatelé mohou považovat nepříjemný. Parkovací plochy jsou racionálně vydlážděny levnými betonovými dlažebními prvky, které je odlišují od plochy pro pěší. Důraz byl kladen na architekta, aby vytvořil racionální a funkční řešení, stejně jako estetické   zlepšení.

Omezený rozpočet a testování v praxi

Celková materiálová škála byla limitována užitím základních prvků vzhledem k velmi omezenému veřejnému rozpočtu, z nichž většina byla použita na rekonstrukce servisní   infrastruktury pod povrchem. Projekt, který architekti představili a předložili na veřejném fóru se všemi zúčastněnými obyvateli Chrudimi, byl předmětem divoké debaty. Hlavní argumenty se týkaly maximalizace parkovací kapacity kvůli blízkosti obytných věžáků byl klíčovým prvkem, který vyvolal spoustu emocí. Společný prostor a společenský život v něm jsou nyní po svém dokončení předmětem testu, v němž hlavním testovacím kritériem bude čas.

Autory rekonstrukce vnitrobloku ve Fibichově ulici jsou
Pavel Nasadil a Jan Horky - FAM Architekti

Krajinný konzultant:
Blanka Slancová

Dopravní inženýr
Jan Špilar

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: chrudim.eu

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Litoměřice: Projekt parkovacího domu v Růžovce je pozastaven

20:27 Litoměřice: Projekt parkovacího domu v Růžovce je pozastaven

Přísné podmínky dotačního programu pozastavují v tuto chvíli projekt výstavby parkovacího domu v uli…