Hodnota veřejné zakázky je 1,039 miliardy korun. Bude však ponížena o dopravcem vybrané jízdné a dotaci poskytnutou z evropských peněz na nákup vodíkových autobusů. Kraj si od nich slibuje menší zátěž na životní prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví. V ideálním případě by se tyto autobusy mohly vyrábět v Ostravě. Projekt podporuje a aktivně se do něj zapojí i samotné město Havířov tím, že na svém území nechá nainstalovat několik plnících stanic na vodíkové palivo.
„Takzvané ozeleňování, které v poslední době skloňujeme stále častěji, nejen v souvislosti s Havířovem, neznamená jen transformaci energetiky a teplárenství, ale také dopravy ve městě. S frekvencí provozu by v budoucnu mohl pomoci obchvat, s ekologičtějším palivem pak vodík. Nejen, že vodíkový pohon je čistý, protože z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva je čistá. Ve vodíkovém pohonu vidím budoucnost,“ líčí plány havířovský primátor Josef Bělica.
Některé evropské země už signalizují příchod velkých změn v globální přepravě. Například ve Velké Británii vyjel na koleje první osobní vlak poháněný vodíkem. Objevilo se několik výrobců lodí, kteří testují nákladní i osobní plavidla poháněná místo nafty ekologičtějším vodíkem. Asi největší rozruch ale způsobila zpráva společnosti Airbus, tedy největšího výrobce letadel na světě, který oznámil, že do roku 2035 uvede do provozu první komerční bezemisní dopravní letadla poháněná místo leteckého benzínu právě vodíkem.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV