Jihlava: Secesní most U Jánů je opět v plné kráse

24.08.2012 10:40

Jihlavský secesní most U Jánů je otevřen pro veřejnost. Několikaměsíční rozsáhlá rekonstrukce zachránila stavbu, které už pro nevyhovující technický stav dokonce hrozilo odstranění. Nyní bude památkově chráněný objekt sloužit nemotorové dopravě – pěším, cyklistům a in-line bruslařům.

Jihlava: Secesní most U Jánů je opět v plné kráse
Foto: Archiv
Popisek: Jihlava

„Význam této stavby neklesá. V době vzniku mostu bylo budování městské hromadné dopravy projevem moderního města, dnes je trendem nemotorová doprava, pro kterou je most nyní určen,“ uvedl při otevírání primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal. Prolínání generací ostatně symbolizují právě koleje – ty původní pro tramvaj a nové s broušené dlažby pro brusle. Jak primátor dodal, most se stává i významnou křižovatkou pěší a cyklistické dopravy – v roce 2014 by od mostu po pravém břehu měl vyrůst nový úsek, který napojí síť stezek ve městě na „cyklistickou výpadovku“ směrem do Luk nad Jihlavou a Třebíče.

„Je to rarita, podobných staveb z té doby není mnoho ani v naší zemi, ani v zahraničí. Jsem rád, že v zastupitelstvu převládl názor stavbu zachránit před myšlenkou jej odstranit,“ uvedl historik Zdeněk Jaroš, který je také jihlavským radním. Stavba z roku 1908 nahradila původní dřevěný most, aby po pevnější konstrukci mohla přejíždět tramvaj. Koleje spojovaly vlakové nádraží s dnešním Masarykovým náměstím, tramvaje zde jezdily do roku 1948, most pak sloužil dopravě až do roku 1981, kdy byl uveden do provozu nový větší most na Havlíčkově ulici. Stará secesní stavba postupně chátrala, před několika lety zde byl dokonce zakázaný průchod a proběhla první provizorní oprava.

Autorem původního projektu mostu je Josef Melan, profesor, který působil na vysokých školách v Praze, ve Vídni atd. Technické řešení bylo ve své době velmi moderní, jedná se o jeden z prvních železobetonových mostů u nás. Most byl zrekonstruován se zachováním původního vzhledu s detaily i s původními nosnými konstrukčními prvky. Stavební náklady na rekonstrukci činí 7. 465.121 Kč, dodavatelem byla firma Firesta.

délka mostu:                          42,94 m
šířka mostu:                           10,09 m
výška mostu nad hl. vody   asi 4,6 m

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jihlava.cz

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Aš: Linka z Aše do Selbu a zpět od 13. května

20:27 Aš: Linka z Aše do Selbu a zpět od 13. května

Autobusové spojení mezi Aší a německým Selbem začne fungovat od pondělí 13. května 2024.