Kroměříž: Stavbaři natahují lana, která podepřou lávku přes řeku Moravu

18.03.2019 19:33

Práce na opravě lávky pro pěší přes řeku Moravu výrazně pokročily. Dělníci brněnské společnosti Mitrenga – stavby začali dnes natahovat lana, která lávku podepřou.

Kroměříž: Stavbaři natahují lana, která podepřou lávku přes řeku Moravu
Foto: Kroměříž
Popisek: Kroměříž

„Dostáváme se do zásadní části prací, jsem tomu rád,“ uvedl starosta Jaroslav Němec. Kvůli nepříznivému lednovému počasí, které umožnilo zahájení prací na lávce až v polovině měsíce, práce nebudou dokončeny do 30. března. „V dubnu bychom ale chtěli lávku otevřít,“ dodal Němec.

Lávka bude staticky zajištěna externími lany. Stavbaři zesílí stávající konstrukci lávky vnějšími předpínacími kabely složenými z mimořádně ochráněných předpínacích lan, která budou ukotvena za původní opěry. Lana se pod lávkou budou křížit a zajistí ji zespodu. Nejprve budou natažena v délce lávky a zavěšena pod lávkou na jednoduchou pomocnou konstrukci. Ve vykopaných místech kolem betonových opěr lávky na obou březích stavbaři poté osadí jednotlivé kotvy pro lana.

„Lana se poté z pomocné konstrukce posunou výš do již připravených „hřebínků“ s kapotáží z nerezových plechů, lehce se natáhnou, aby nebyla příliš prověšená, a pak se prostor kolem opěr s nachystanými kotvami a lany zabetonuje. Až bude mít beton požadovanou pevnost (mělo by to být asi po deseti dnech), bude možné napínat lana na požadované hodnoty,“ popsal Vlastimil Foltýn z radničního odboru služeb.

Pracuje se podle projektové dokumentace, kterou vypracovali odborníci ze stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně (VUT). Náklady na opravu činí zhruba 6,9 milionu korun.

Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997

Lávka je od 15. prosince 2017 zavřená kvůli kontrole, kterou starosta nařídil poté, co se v Praze zřítila lávka postavená podobným způsobem. Diagnostiku lávky dostali na starost odborníci z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty VUT v Brně. Dospěli k tomu, že část nosných lan lávky je poškozena korozí a že je nutné lávku opravit.

Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je rozhodující poškození nosných lan korozí na jedné straně lávky, a to důsledkem nekvality při výstavbě. Poškozena jsou i některá lana na druhé straně lávky. Podle závěrů týmu VUT lze ale lávku opravit, není v havarijním stavu jako například podobná lávka v Nymburce ve Středočeském kraji, která byla zbourána.

Lávka pro pěší v Kroměříži byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010, kdy ale také muselo být zábradlí odstraněno.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Litoměřice: Projekt parkovacího domu v Růžovce je pozastaven

20:27 Litoměřice: Projekt parkovacího domu v Růžovce je pozastaven

Přísné podmínky dotačního programu pozastavují v tuto chvíli projekt výstavby parkovacího domu v uli…