Ten má zásadně proměnit provoz tamní centrální železniční stanice a významně zrychlit vlakové spojení mezi krajským městem a Prahou. Porota a tým 27 přizvaných odborníků má z celkového počtu předložených prací zhodnotit a vybrat 4 až 5 návrhů, které postoupí do druhého, závěrečného kola. To potrvá od letošního října do března 2026.
Předmětem soutěže bylo zpracování návrhu urbanistického, architektonického a dopravního řešení terminálu Liberec (přestupní uzel dálkové, regionální městské autobusové a vlakové dopravy), rekonstrukce stávající budovy vlakového nádraží, dále návrhu parkovacího domu a související dopravní a technické infrastruktury v rozsahu řešeného území. Prověřit měla také možnost stavby bytového domu nad parkovacím domem, rekonstrukci budovy Skloexport na administrativní centrum pro výkon státní správy a samosprávy a objemový návrh dostavby okolních bloků.
„Všechny předložené návrhy důkladně posoudíme. Ty, které na základě hodnocení vybereme, postoupí do finále. Porotci i tým přizvaných odborníků zároveň může požádat jednotlivé zpracovatele o doplnění případných připomínek. Následně pak bude druhé kolo, z něhož vzejde vítěz,“ říká náměstek primátora pro veřejný prostor, architekturu a dopravní stavby Jiří Janďourek.
Schvalujete přirovnání Ukrajiny k Československu v roce 1938?Anketa
Proměnu budoucího dopravního terminálu a jeho okolí Liberec zahájil rekonstrukcí městské budovy Uran, na níž naváže kultivace veřejného prostoru u autobusového nádraží. „Pokud chceme brát rozvoj města vážně, musíme se vedle řady jiných témat pečlivě věnovat také dopravě. A chtít znát odpověď na otázku, jak se bude cestovat za jednu či dvě generace. Jaké požadavky na veřejnou a individuální dopravu budou mít obyvatelé a návštěvníci města za 20, 30 nebo 50 let? A co konkrétně jim v této oblasti zlepší život? Na tyto otázky bychom měli umět reagovat už dnes a jsem přesvědčený, že tímto směrem uvažují i všichni autoři, kteří své nárvhy na proměnu centrální stanice porotě doručili,“ dodává náměstek primátora Jiří Janďourek.
Záměr postavit budoucí nový terminál v parametrech, které si město ve spolupráci s Libereckým krajem a Správou železnic ČR stanovilo, považuje primátor Liberce Jaroslav Zámečník za klíčové rozhodnutí, které může páté největší město v ČR významně posunout dopředu.
„Projekt nabízí i silný ekonomický potenciál. V blízkosti podobných dopravních staveb u nás, ale především v zahraničí, se totiž zpravidla soustředí i velká část podnikatelských a různých dalších rozvojových aktivit. Proto je důležité budoucí dopravní uzel správně navrhnout a připravit nejen pro současné potřeby města, kraje a státu, ale také pro ty, kteří přijdou po nás. Musíme pamatovat na to, jak v následujících několika letech zasáhneme do organismu města. I to může mít zásadní dopad na jeho budoucí tvář a kvalitu života obyvatel i návštěvníků,“ upozorňuje primátor Liberce Jaroslav Zámečník.
Součástí postupné proměny celé lokality je i komplexní řešení dopravy ve městě. U vlakového nádraží se do budoucna počítá i s výstavbou nového parkovacího domu P + R. „Zároveň chceme vedle nedávno zrekonstruované městské budovy Uran vytvořit i nový park, čímž dojde k zásadnímu zkvalitnění veřejného prostoru ulic v okolí celého dopravního uzlu,“ dodává náměstek Jiří Janďourek.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV