Nejen proto, že olomouckému hokejovému klubu většina fanoušků neřekne jinak než Mora, ale možná i proto, že sporáky této značky se najdou ve většině olomouckých domácností. I z tohoto důvodu při pravidelných návštěvách s Okresní hospodářskou komorou zavítali zástupci rady města do závodu Mora Moravia.
Společnost, která v letošním roce slaví 200 let své existence, se zaměřuje na výrobu volně stojících sporáků. „Mora je nedílnou součástí regionu a síla značky je taková, že ji v Olomouci zná, bez nadsázky, téměř každý,“ vysvětlil ředitel Okresní hospodářské komory, proč pozval zástupce olomoucké radnice do Hluboček, přesněji do Mariánského Údolí. „Můžeme říct, že zde Mora sídlí už staletí a podílela se na rozvoji a výstavbě obce. A to se nemění ani v roce 2025. Podílíme se na benefičních koncertech, podporujeme místní akce a další aktivity,“ popsal vztah k obci ředitel Michal Žlebek.
Za dobu existence značky se v Mariánském Údolí vyrábělo téměř vše, co nesmělo chybět v českých a moravských domácnostech. Šlo o kamna, šicí stroje, mlýnky, pračky, lisy na ovoce, plynové kotle, ohřívače vody, sporáky a mnoho dalšího. Zlomovým okamžikem pro značku Mora byl rok 2005, kdy ji převzala slovinská společnost Gorenje. Tím se Mora začlenila do mezinárodní skupiny, která od roku 2018 spadá pod koncern Hisense.
Jak si Mora vede v současnosti?
Momentálně firma zaměstnává zhruba 650 lidí a ročně vyrobí 650 tisíc volně stojících sporáků, denně 2 900 kusů. Ty z Mariánského Údolí putují do kuchyní v několika podobách. Ať už plynové, elektrické, indukční či kombinované. O šířkách 50, 60 a 70 centimetrů. „Vyvážíme do Polska, Maďarska, Rumunska či severských zemí. Velkým globálním úspěchem pro značku Mora z Olomoucka byl vstup na trh v USA v roce 2022 a plánované rozšíření značky do afrických zemí v roce 2026,“ zmínil ředitel Žlebek s tím, že pro Moru je podstatný hlavně tuzemský trh.
Každá firma dnes řeší personální otázky i řadu dalších výzev, mezi nimi například nutnost obnovy a modernizace areálu. „Investujeme značné částky a zhruba třetina rozpočtu každý rok směřuje do rozvoje výroby. Máme zde nové výrobní technologie a probíhá značné rozšiřování automatizace, která zaměstnancům výrazně usnadňuje práci,“ uvedl Michal Žlebek s tím, že jeho osobním cílem je vracet výrobu komponentů a materiálů potřebných pro Moru do Evropy, ideálně do České republiky, a v nejlepším případě přímo na Olomoucko.
Význam návštěvy zdůraznil náměstek primátora Tomáš Pejpek: „Pro město Olomouc je podstatný hospodářský rozvoj celého regionu, včetně zlepšování dopravní dostupnosti, podpory mobility i řešení nedostatku technicky vzdělaných odborníků. Témata, která trápí firmy, jsou často i tématy města, a právě proto chceme hledat společná řešení.“
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV








