Opava: Operační plán zimní údržby

02.11.2013 9:18 | Zprávy

Operační plán zimní údržby stanoví práva a povinnosti vlastníka a správce místních komunikací i některá práva a povinnosti uživatelů místních komunikací ve městě Opavě. Rozsah zimní údržby ovlivňují požadavky veřejnosti a také ekonomické možnosti města.

Opava: Operační plán zimní údržby
Foto: liberix.cz
Popisek: Opava

Úkolem zimní údržby místních komunikací, kterou provádí pracovníci technických služeb,  je zajišťovat  ve městě a městských částech podle pořadí důležitosti po celé zimní období zmírňování, eventuálně odstraňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti vzniklé povětrnostními situacemi. Jedná se o pluhování  cca 131 km vozovek , z toho 41,3 km vozovek, kdy jde převážně o trasy MHD, bude udržováno chemicky − posypem zvlhčenou solí

Chodníky se ve městě udržují zejména strojně, pluhováním chodníkovými sypači, s následným posypem inertním materiálem. Technické služby udržují strojně přes 49 km a ručně téměř 24 km chodníků. Dále se starají o 65 zastávek MHD a šest lávek pro pěší. „U ruční údržby se jedná zejména o chodníky, které není možné čistit strojní mechanizací, tedy hlavně centrum města, úzké chodníky, přechody pro chodce, nástupní plochy zastávek MHD, schody, mostky nebo chodníky na hřbitovech. Traktorem s radlicí udržujeme 10,8 km chodníků v parcích a v sadech,“ upřesňuje provozně-technický náměstek Technických služeb Opava Martin Girášek.

Některé lokality ve městě vyžadují speciální ošetření. „Led na chodnících v pěší zóně s dlážděným povrchem ze žulových desek – na ulici Ostrožná, na Horním náměstí mezi divadlem a Hláskou, podél Slezanky nebo u informačního centra, budeme stejně jako v minulém roce sypat inertním materiálem, neboť z důvodu možného poškození žulového povrchu se nemůže odstraňovat kovovým sekáčem,“ vyjmenovává Girášek.

Shrnutý sníh technické služby z města neodváží, hlavním důvodem je značná ekonomická náročnost. „Myslím si, že finance vynaložené na případný pravidelný odvoz sněhu lze jistě využít mnohem efektivněji, například na opravy komunikací nebo na zkrášlení města výsadbou nové zeleně,“ vysvětluje Martin Girášek.

Ze zákona o pozemních komunikacích vyplývá, že vlastník místní komunikace nebo chodníku odpovídá za škody způsobené závadou ve schůdnosti. Na druhé straně však není stanovena zákonná povinnost vlastníka provádět zimní údržbu na všech místních komunikacích či chodnících. Zimní údržbu na místních komunikacích a chodnících tedy technické služby provádí výhradně podle operačního plánu zimní údržby. Úseky, na kterých se zimní údržba neprovádí, jsou uvedeny v Nařízení statutárního města Opavy o vymezení úseků místních komunikací, na kterých se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí.

„Jsme rádi, že se najde dost občanů, kteří nečekají, až přijedeme, a sníh z chodníků před svými domy uklízí sami. Ti si zaslouží naše nemalé uznání,“ dodává Martin Girášek.

Na zimní údržbu místních komunikací je pro rok 2013 v rozpočtu města vyhrazeno 9,9 milionu korun.

Lada Dobrovolná
 Tisková mluvčí

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: opava-city.cz

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pardubice: Kůň zůstává natrvalo, město odkoupilo sochu od autora

19:06 Pardubice: Kůň zůstává natrvalo, město odkoupilo sochu od autora

„Pardubický kůň“ se stává trvalým symbolem města i jeho bohaté koňské historie.